Sprawozdanie z realizacji Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności – Bilingual Future

Pilotażowy Program Powszechnej Dwujęzyczności – Bilingual Future w Miejskim Przedszkolu Nr 3 w Lubaczowie w roku szkolnym 2022/2023 prowadzony był w grupie dzieci 4 letnich. Zajęcia odbywały się na dwóch poziomach: standard – nauczyciel bez kwalifikacji oraz  plus – zajęcia prowadzone przez nauczyciela z kwalifikacjami do nauczania języka angielskiego.

Głównym celem zajęć było przede wszystkim motywowanie dzieci, stwarzanie sytuacji sprzyjających odkrywaniu świata, jak i wykorzystaniu naturalnych predyspozycji dziecka do rozwijania umiejętności językowych. Zajęcia inspirowały do działań twórczych oraz wyzwalały dziecięcą wyobraźnię. Dzieci rozwijały kompetencje językowe, pewność siebie i wiarę we własne możliwości. Uczyły się języka angielskiego poprzez zabawę, piosenki, rymowanki, wierszyki i ruch. Tematyka kursu oscylowała wokół najbliższego otoczenia dzieci oraz doświadczeń adekwatnych do ich wieku.

Zajęcia z nauczycielem Plus odbywały się dwa razy w tygodniu. Prowadzone były

w oparciu o kontekstowe oraz interaktywne zabawy sprzyjające pełnej imersji językowej.  Zadaniem nauczyciela było regularne wprowadzanie przedszkolaków w nową tematykę, wzbudzanie zainteresowania żywym językiem poprzez stosowanie różnorodnych form
i aktywności oraz możliwość aktywnego osłuchania się z językiem angielskim. Ponadto nauczyciel Standard codziennie dbał o rozwój biernej znajomości języka wykorzystując dedykowane do kursu pomoce dydaktyczne takie jak gry, filmy edukacyjne lub karty pracy. Dzieci poprzez regularny, nieintencjonalny kontakt z językiem utrwalały poznane treści. Integralną częścią kursu stanowiły materiały domowe, w które zostali wyposażeni wszyscy rodzice dzieci biorących udział w programie. Pozwoliły one rodzicom aktywnie włączyć się we wprowadzenie dzieci w świat języka angielskiego poprzez oglądanie filmów, słuchanie piosenek i zabawy proponowane w  książeczkach/scenariuszach dla rodziców.

            Udział w programie przyczynił się znacznie do rozwoju kompetencji językowych dzieci. Zauważono zmiany w zakresie wiedzy i umiejętności: wzrósł zakres czynnego oraz biernego słownictwa oraz poziomu zrozumienia poleceń formułowanych przez nauczyciela
w języku obcym. Dzieci bardzo chętnie brały udział we wszystkich formach aktywności, były zmotywowane i zainteresowane poznawanymi treściami.  Przedszkole wystąpiło z wnioskiem o kontynuację Programu Powszechnej Dwujęzyczności w roku szkolnym 2023/2024.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *