Sprawozdanie z działalności statutowej Miejskiego Przedszkola Nr 3 „Wesoła Trójeczka” w Lubaczowie za rok 2014/2015

Sprawozdanie z działalności statutowej
Miejskiego Przedszkola Nr 3 „Wesoła Trójeczka” w Lubaczowie za rok 2014/2015

Do głównych zadań przedszkola publicznego należy realizowanie celów i zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych i organizowanie swojej działalności w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci, pozostając we współpracy z rodzicami i otaczającym środowiskiem.

Przedszkole funkcjonuje w oparciu o statut, w równej mierze pełni zadania opiekuńcze, wychowawcze jak i kształcące.

Cele wychowania przedszkolnego realizowane są w obszarach ppwp.

W bieżącym roku szkolnym przedszkole nakierowało swój rozwój na kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania. Działania wychowawcze, dydaktyczne, kształcące mają na celu uwrażliwienie dzieci, rodziców, a także personel na szkodliwość „śmieciowego jedzenia”. Wszyscy interesariusze przedszkola angażują się w budowanie świadomości zdrowotnej przyszłego pokolenia – swoich dzieci.

Od początku roku szkolnego organizowane były działania zmierzające do wytworzenia przyjaznego dzieciom klimatu, niwelującego stres adaptacyjny przy jednoczesnym wzmacnianiu poczucia bezpieczeństwa. W pracy dydaktyczno-wychowawczej kierowano się przede wszystkim dobrem dziecka, pamiętając o indywidualizacji pracy oraz dostrzeganiu i akceptowaniu dziecka takim jakie jest.

Większość dzieci w przedszkolu jest radosna, chętnie uczęszcza do przedszkola, rodzice wyrażają pozytywną opinię o pracy przedszkola zarówno w ewaluacji zorganizowanej jak w spontanicznych rozmowach.

I. STRUKTURA ORGANIZACYJNA

Przedszkole zapewnia opiekę dzieciom od września do lipca roku następnego. Miesiąc sierpień jest okresem przerwy wakacyjnej, zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta Lubaczowa Nr 40/2015 z dnia 3 marca 2015r.

  1. Liczba etatów pedagogicznych – 9,81
  2. Liczba etatów administracyjnych – 0,5
  3. Liczba etatów obsługowych – 10,5

Status zawodowy nauczycieli w roku 2014/2015:

  • nauczyciel dyplomowany -4
  • nauczyciel mianowany – 2
  • nauczyciel kontraktowy -2
  • nauczyciel stażysta – 2

Postępowanie awansowe na stopień nauczyciela mianowanego kontynuowały 2 nauczycielki, na stopień nauczyciela kontraktowego również 2 nauczycielki przedszkola.

W lipcu odbyły się dwa postepowania kwalifikacyjne, w czasie których nauczycielki uzyskały akceptację komisji kwalifikacyjnej, zdobywając stopień nauczyciela kontraktowego. W sierpniu jedna nauczycielka uzyskała stopień nauczyciela mianowanego.

Nauczycielki przedszkola posiadają kwalifikacje podstawowe oraz dodatkowe takie jak: logopedia, j. angielski, oligofrenopedagogika, terapeuta pedagogiczny.

Od stycznia 2014r. przedszkolu przysługuje tylko 0,5 etatu administracyjnego (referent do spraw biurowych). Zmiana ta wprowadzona została zarządzeniem Burmistrza Lubaczowa Nr 27/2013r. z dnia 19 lutego 2013r.

Zmiana ta jest niekorzystna w istniejącym modelu obsługi administracyjnej, szczególności w obsłudze bazy SIO.

Wnioskuję o przywrócenie pełnego etatu administracyjnego od stycznia 2015r.

Nadmieniam, że Miejskie Przedszkole 3 w Lubaczowie jest przedszkolem największym w mieście.

(164 dzieci, 20 pracowników). 0,5 etatu referenta nie zapewnia dobrej obsługi biurowej wszystkich interesariuszy przedszkola.

4. Ilość oddziałów – 6 w tym:

  • 5 oddziałów realizujących świadczenia dodatkowe w czasie 9-cio godzinnego pobytu dziecka w przedszkolu
  • 1 oddział 5-cio godzinny, realizujący świadczenia nieodpłatne ppwp.

5. Ilość dzieci – 164

Z pełnego wyżywienia składającego się z 4 posiłków korzysta 136 dzieci, natomiast z samych obiadów korzysta 3 dzieci. Koszt obiadu dziecka wynosi 2.50, personelu 5.50, koszt dziennego wyżywienia dziecka wynosi 5 zł dziennie

Przedszkole świadczy usługi dwojakiego rodzaju:

  • Bezpłatne, w godz. 7:30 – 12:30
  • Płatne, w godz. 6:30 – 16:00

Obowiązkiem rocznego przygotowania objętych było 86 dzieci. Zgodnie z założeniami reformy w/w dzieci od 1.09.2015r. powinny rozpocząć edukację w szkole podstawowej. Spośród tej grupy – decyzją dyrektora szkoły- odroczonych zostało 12 dzieci, które ponownie kontynuują edukację przedszkolną.

II. PROGRAMOWA DZIAŁALNOŚĆ RADY PEDAGOGICZNEJ

W bieżącym roku szkolnym działalność dydaktyczno-wychowawcza skierowana była na kulturę i rozwój zdrowotny dziecka. W realizację koncepcji zaangażowane były nauczycielki wraz z dziećmi, rodzice oraz specjaliści z dziedziny żywienia i kultury fizycznej. Treści zdrowotne wdrażane są poprzez realizacje tygodniowych bloków tematycznych, podczas pojedynczych iwentów, przedsięwzięć oraz ciekawych wydarzeń we współpracy ze środowiskiem oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci.

Programy realizowane w przedszkolu:

  1. Wiodący „ Od przedszkolaka do pierwszaka”
  2. Programy pomocnicze opracowane przez nauczycielki przedszkola
  3. Programy ofertowe realizowane przez grono pedagogiczne;
  • Projekt „Dzieciństwo bez próchnicy” – w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
  • Czyste powietrze wokół nas – profilaktyka palenia tytoniu
  • Aguafresh – profilaktyka jamy ustnej
  • Projekt przyrodniczy „Las blisko nas” realizowany we współpracy z Nadleśnictwem Lubaczów
  • „Cała Polska czyta dzieciom”.

W przedszkolu utworzony został punkt wypożyczania książek z Powiatowej Biblioteki Publicznej w Lubaczowie. Regularnie jeden raz w miesiącu zasoby biblioteczne są wymieniane.

Nauczycielki pracujące w przedszkolu posiadają kwalifikacje obowiązkowe oraz dodatkowe. Realizują zatem zajęcia programowe ale też dodatkowe.

Oferta zajęć dodatkowych

W ramach usług bezpłatnych przedszkole realizowało zajęcia programowe wynikające z tygodniowego rozkładu pracy, w godz. 7:30 – 12:30

W ramach usług płatnych realizowane były zajęcia dodatkowe:

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE ZAMIŁOWANIA I UZDOLNIENIA DZIECI:

  1. Język angielski – dla dzieci 4,5,6-letnich
  2. Religia – dla dzieci 5,6 letnich
  3. Łamanki papierowe „ Papierowe fantazje” – dla dzieci chętnych
  4. Ruch i rytm „Ruch rozwijający Weroniki Sherborne”- dla dzieci chętnych
  5. Zajęcia integrujące „Zabawy chustą animacyjną” – dla dzieci chętnych
  6. Zajęcia plastyczne „Mały artysta”– dla dzieci chętnych
  7. Gry komputerowe „Komputer w przedszkolu”– dla dzieci chętnych

ZAJĘCIA WSPOMAGAJACE ROZWÓJ DZIECI:

  1. Zajęcia indywidualne prowadzone przez nauczycielki grupy
  2. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone przez terapeutę pedagogicznego
  3. Zajęcia logopedyczne prowadzone przez dwóch logopedów na terenie przedszkola.

DODATKOWO w czasie płatnych godzin dzieci uczestniczą w zajęciach dodatkowych realizowanych przez nauczycielki przedszkola, w przygotowaniach do świąt o charakterze rodzinnym, przedszkolnym czy lokalnym, w akcjach i przedsięwzięciach organizowanych przez bliższe lub dalsze środowisko. lokalne, przedszkolaki korzystały z ofert instytucji działających na rzecz dzieci. Organizowane są również wycieczki do miejsc pamięci narodowej, muzeum, galerii, dzieci mają możliwość obserwowania pracy ludzi w różnych zawodach.

W pracy z dziećmi nauczycielki stosowały ciekawe metody pracy jak:

  1. Metoda inicjacji odimiennej Ireny Majchrzak
  2. Metoda Weroniki Sherborne
  3. Metoda Klanzy – pedagogika zabawy.
  4. Edyta Gruszczyk -Kolczyńska – program wspomagania rozwoju dzieci i ich uzdolnień matematycznych
  5. Metoda opowieści ruchowej.
  6. Elementy muzykoterapii, choreoterapii, arteterapii.
  7. Metody aktywne (gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, inscenizacja)

Indywidualne szkolenia dyrektora:

  • Konferencja KO, sierpień 2014
  • Kierunki polityki oświatowej państwa-konferencja PCEN, październik 2014r.
  • Szkolenie dla dyrektorów szkól i przedszkoli z zakresu zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli, stanowiącego element wspomagania szkól i placówek-ORE (2-dniowe)
  • Wykorzystanie nowego modelu doskonalenia w budowaniu szkoły uczącej się – rola dyrektora szkoły – 22 godz.
  • Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania – 5 godz.
  • Arkusz dla dyrektorów jednostek sprawozdawczych – 16 godz.
  • Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych – usprawnianie pracy lewej półkuli mózgu – 6 godz.
  • Przeprowadzenie procesu wspomagania szkół – 22 godz.
  • Priorytetowe obszary rozwoju szkół – 4 godz.
  • Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji – 5 godz.
  • Profesjonalny system doskonalenia nauczycieli w powiecie lubaczowskim -36 godz.
  • Udział dyrektora w szkoleniach rady pedagogicznej.

Rejestr indywidualnych szkoleń zewnętrznych podejmowanych przez nauczycielki

TEMAT SZKOLEŃRozmus-Żuk AnnaMikłasz BeataMikłasz
Beata Ewa
Niedźwiecka – Cybulak JoannaJabłońska
Małgorzata

Trojnar
Małgorzata
Skirak MarzenaRoszko KatarzynaSopel Teresa
„Tydzień z Chmurką” ORE   6-13 X 2014     
Profilaktyka agresji i przemocy
w szkołach PCEN
  3g  3g 3g 
Organizacja pomocy psych-pedagogicznej PCEN    40g    
Tydzień z TIK dla najmłodszych” ORE   1-7 XII 2014     
Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego   20g   20g     
Nauczanie języka obcego dzieci
w wieku przedszkolnym
   6   6 
Profesjonalny system doskonalenia nauczycieli w powiecie lubaczowskim  22g  22g  22g    22g  22g  22g  22g  22g  22g
8 inteligencji a podstawa programowa wychowania przedszkolnego  8g      8g     
Stosowana analiza zachowania w pracy terapeutycznej z osobami z autyzmem     45g       
Pierwsza pomoc przedmedyczna   8g     8g   
Studia podyplomowe – neurologopedia     W trakcie     
Sesje logopedyczne     4x4g.   
Język obcy w edukacji przedszkolnej –e-warsztaty 1) „Angielski dla starszaków” 2)”Wykorzystanie wierszyków i piosenek” 3)”Zabawy ruchowe w przygotowaniu do nauki j. angielskiego”             2g. 2g.   2g.   
W tej zabawie jest metoda. Mali tropicieli –e-warsztaty         2g. 
Wychowanie przez sztukę. Przygoda z uśmiechem –e- warsztaty         2g. 

W ciągu roku szkolnego 14/15 odbyło się 13 posiedzeń RP w tym 9 szkoleniowych. Nauczycielki przedszkola prowadzą również stronę internetowa przedszkola, na której prezentują osiągnięcia oraz działalność naszej placówki.

WDN realizowane było:

  • na szkoleniowych posiedzeniach RP
  • w procesie samodoskonalenia nauczycieli
  • poprzez uczestnictwo nauczycieli w szkoleniach on-line

Nauczycielki omawiały sprawy i tematy wynikające z codziennej pracy. Poszukiwały nowych rozwiązań metodycznych, programowych i organizacyjnych. Szkolenia realizowane były metodami warsztatowymi z wykorzystaniem technik komputerowo-informacyjnych (prezentacje multimedialne).

W minionym roku szkolnym przedszkole uczestniczyło w pilotażowym projekcie wspierania szkół i przedszkoli – nowy model doskonalenia.

SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ

WDN: tematy szkoleniowych Rad Pedagogicznych – szkolenia z udziałem wszystkich nauczycieli

  • Aktualności w prawie oświatowym – 26.08.2014 r
  • Budowa koncepcji pracy przedszkola ukierunkowanego na rozwój dziecka – 10.09.2014r.
  • Budowa rocznego planu wspomagania-wybór obszarów do rozwoju
  • Skala ryzyka dysleksji –szkolenie wewnętrzne
  • Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny-8 godz. cz. I – 10.01.2015r.
  • Współpraca z rodzicami” – 31.01.2015r.
  • Metody i techniki aktywizujące dziecko – 04.02.2015r.
  • Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania – 07.04.2015r.
  • Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych – 19.05.2015r.

Efekty kształcenia i wychowania dzieci widoczne są na zajęciach edukacyjnych, podczas obserwacji pracy nauczyciela oraz diagnozujących. Również rodzice dostrzegają osiągnięcia edukacyjne dzieci. Swoje opinie wyrażają podczas ewaluacji wewnętrznej w kwestionariuszach ankiet, podczas częstych rozmów z personelem przedszkola.

Praca wychowawcza oparta była o program wychowawczy oraz system motywacyjny, zasady i reguły znane i zaakceptowane przez rodziców.

III. ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGIZNO-PEDAGOGICZNEJ

Organizowanie profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkiem dyrektora nałożonym rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. (17 października 2010 r. wersja pierwotna).

Wobec powyższego kierunek doskonalenia prowadził do zdobywania przez nauczycielki kwalifikacji niezbędnych do wspierania rozwoju dzieci. Nauczycielki zdobyły następujące kwalifikacje oraz uprawnienia: LOGOPEDA – 2014 r, OLIGOFRENOPEDAGOG 2013 r, TERAPEUTA PEDAGOGICZNY-2013r, MUZYKOTERAPIA – 2015 r oraz 2013 r.

Wsparcie realizowane było poprzez indywidualizację wymagań oraz zajęcia specjalistyczne: logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne.

Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne udzielane było:

  • dzieciom posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania (autyzm wczesnodziecięcy) – 2 dzieci
  • dzieciom posiadającym zaburzenia rozwoju mowy
  • dzieciom z grupy ryzyka dysleksji

Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele przedszkola na rzecz dzieci oraz rodziców w nastającej formie:

  • Wspieranie wczesnego wspomagania – nauczyciele grupy
  • Indywidualizacja zajęć – nauczyciele grupy
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – terapeuta pedagogiczny
  • Logopedia – nauczyciel logopeda
  • Konsultacje z rodzicami – nauczyciele grupy

Co najmniej 1 raz w okresie półrocza zespół nauczycieli dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci, określając kierunek wsparcia na kolejny okres pracy.

W podsumowaniu warto dodać, że kadra pedagogiczna jest gotowa na pracę w grupie integracyjnej. Jednak realizacja kształcenia specjalnego wymagałaby szczególnie dostosowania warunków architektonicznych oraz doposażenia w sprzęt i pomoce specjalistyczne.

IV. CIEKAWE INICJATYWY wynikające z koncepcji pracy przedszkola

Oprócz kalendarzowych uroczystości i imprez w przedszkolu organizowane są dodatkowe wydarzenia z inicjatywy nauczycieli, rodziców czy instytucji zewnętrznych. Pojedyncze święta wynikają z koncepcji pracy przedszkola. Organizowane są dla wszystkich dzieci lub wybranych grup. Nauczycielki włączają również przedszkole do udziału w oferowanych przez różne organizacje iwentach np.

  1. Dzień Marchewki
  2. Dzień Jabłka
  3. Samodzielne wykonywanie sałatek przez dzieci
  4. Konkurs recytatorski
  5. Święto drzewa
  6. Bicie rekordu Guinnessa w jednoczesnym myciu zębów
  7. Ćwiczenia w udzielaniu pierwszej pomocy
  8. Udział w programie Aguafresh
  9. Spotkanie z pszczelarzem-degustacja miodu
  10. Międzyprzedszkolny turniej sportowy
  11. Dzień Pluszowego Misia
  12. Cykl zajęć w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Lubaczowie.
  13. Cykliczne zajęcia w SP 2 w Lubaczowie
  14. Udział dzieci w imprezach sportowych
  15. Gościnny udział grup w przedstawieniach organizowanych przez rówieśników

V. ORGANIZACJA UROCZYSTOŚCI

Uroczystości to bardzo ważne wydarzenia w życiu przedszkola. Zarówno przedszkolne jak i rodzinne mają wymiar emocjonalny, wychowawczy, społeczny. Zabiegamy o to by każda uroczystość była starannie przygotowana. Do przygotowania uroczystości angażujemy cały personel dzieci oraz rodziców.

TerminNazwa uroczystości
PaździernikDzień Edukacji Narodowej  
ListopadNarodowe Święto Niepodległości Magia i czary – zabawy i wróżby andrzejko Pasowanie na przedszkolaka Święto Pluszowego Misia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
GrudzieńMiły gość – Mikołaj przyjdzie do dzieci Kolędy i pastorałki – spotkanie opłatkowe, jasełka
StyczeńBal karnawałowy Dzień Babci i Dziadzia
MarzecTopienie Marzanny
KwiecieńKonkurs recytatorski
MajDzień Mamy
CzerwiecDzień Dziecka Święto przedszkol Zakończenie roku szkolne

VI. RODZICE PARTNERAMI

Rada Rodziców ściśle współpracuje z Radą Pedagogiczną, wykorzystując swoje kompetencje opiniuje, doradza, współtworzy koncepcję pracy przedszkola. Nauczyciele pozyskują informacje i opinie od rodziców na temat działalności statutowej przedszkola. Rodzice mają ciągłą możliwość anonimowych kontaktów z przedszkolem korzystając ze skrzynki „Stwórzmy wspaniałe przedszkole”.

Podstawą sukcesów przedszkola jest dobrze układająca się współpraca z rodzicami. Nadrzędnym celem tej współpracy jest dobro dziecka, stąd starania o ujednolicenie działań domu i przedszkola. Przedszkole nasze jest placówką otwartą na potrzeby dzieci oraz rodziców. Stwarzamy możliwość kontaktu każdemu, kto potrzebuje rady i pomocy w działaniach wychowawczych.

VII. PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA

Największymi – pozabudżetowymi – sprzymierzeńcami przedszkola są rodzice. Już na początku roku szkolnego rada pedagogiczna wspólnie z radą rodziców planuje działalność dydaktyczno-wychowawczą przedszkola. Rodzice wspierają każdą inicjatywę przedszkola, rada pedagogiczna również włącza się
w realizację inicjatyw rodziców.

Dzięki rodzicom przedszkole posiada atrakcyjny plac zabaw, choć nie w pełni wyposażony. Przedstawiciele rodziców działający w radzie rodziców organizują wycieczki dla dzieci, wydarzenia poza terenem przedszkola. Dzięki rodzicom, na terenie przedszkola powstał ogródek rekreacyjny. Rodzice angażują się również w pomoc w pracach remontowo-porządkowych w obiekcie oraz na terenie przedszkola. W jesieni 2014r. ojcowie dzieci przedszkolnych porządkowali otoczenie przedszkola zagospodarowując 18 wywrotek ziemi pod zasiew trawy.

Działalność przedszkola miałaby zasięg ograniczony gdyby nie sponsorzy i przyjaciela przedszkola.

Największe wsparcie okazują nam rodzice. Zabiegamy również o pomoc od instytucji zewnętrznych tak jak:

  • Nadleśnictwo Lubaczów
  • Dostawcy towarów i usług
  • Odpis 1% podatku

Wartość otrzymanych darowizn przekracza kwotę 10.000 zł. Wśród przekazanych darowizn znajdują się:
5 dywanów do sal zabaw, zestaw muzyczny, zabawki dla dzieci, rolety do świetlicy, choinka, mebelki dziecięce, leżaki dla dzieci, drobne zabawki itp.

VIII. AKCJE SPOŁECZNE

Przedszkole uczestniczy w akcjach społecznych organizowanych przez instytucje zewnętrzne. Udział dzieci w n/w projektach ma wymiar wychowawczy, kształtuje postawę społeczną dziecka, uwrażliwia na potrzeby innych, daje poczucie empatii i solidarności, współodpowiedzialności.

Akcje:

  1. Sprzątanie świata
  2. Akcja Nakrętka
  3. Podaruj Misia – Akcja TVN
  4. Gromadzenie zużytych baterii

IX. INWESTYCJE, REMONTY

W ubiegłym roku szkolnym przedszkole pracowało w zmodernizowanym budynku. Zatem było ciepło, sucho i bezpiecznie. W pobliżu przedszkola powstała zatoczka postojowa dla kierowców. Plac zabaw jest systematycznie wzbogacany o nowy sprzęt dzięki darowiznom rodziców.

Niezbędne remonty:

  1. Remont łazienek
  2. Cyklinowanie podłóg
  3. Wymiana pieców co

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *