„LOGOPEDYCZNE IGRASZKI” PROGRAM WSPAMAGAJĄCY PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM REALIZOWANY W GRUPIE „MOTYLE”

Autor programu: mgr Małgorzata Trojnar – nauczyciel wychowania przedszkolnego, neurologopeda

Program „Logopedyczne igraszki” realizowany był w poprzednim roku szkolnym w grupie „Misiolandia”. Ciesząc się dużym zainteresowaniem ze strony dzieci w poprzednim roku szkolnym będzie realizowany również w grupie dzieci 6 – letnich „Motyle” w bieżącym roku szkolnym. Głównym celem programu jest usprawnianie i kształtowanie sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym.

Zrealizowane tematy:

  • „Ćwiczenia oddechowe”- pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej, kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.
  • „Co pomaga nam poprawnie mówić” – ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
  • „Ćwiczenia i zabawy słuchowe” – ćwiczenia słuchu fizycznego i fonematycznego.
  • „Spotkanie z samogłoskami” – prawidłowa realizacja samogłosek, podawanie skojarzeń co do wyglądu samogłosek, wyszczególnianie samogłoske w swoich imionach i nazwiskach, wyszukiwanie obrazki, w których nazwach słychać poszczególną głoskę.
  • „Logopedyczne zabawy” – usprawnianie narządów mowy, kształtowanie toru oddechowego, rozwijanie analizatora słuchowego.
  • „Ćwiczenia fonacyjne” – prawidłowe wydobycie głosu do uzyskania efektu dźwiękowego w jamie ustnej, rozluźnienie mięśni krtani i aparatu artykulacyjnego, wyrobienie umiejętności modulowania siły natężenia głosu.
  • „Rodziny słów” – rozwijanie świadomości fonologicznej, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, wdrażanie do prawidłowej artykulacji poprzez zwracanie uwagi na wyrazistość pracy narządów mowy. Wzbogacanie słownika dziecka.
  • „Karnawał” – kształtowanie i usprawnianie percepcji słuchowej. Utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, usprawnianie narządów artykulacyjnych, kształtowanie poczucia rytmu.
  • „Zabawy dźwuekonaśladowcze” – wszechstronne usprawnianie funkcji mowy.
  • „Czarodziejski kosz” – wdrażanie do prawidłowej wymowy głosek szeregu syczącego i szumiącego. Różnicowane szeregów. Rozwijanie wyobraźni językowej.
  • „Wiosna” – usprawnianie narządów artykulacyjnych , zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę głosek trzech szeregów, , rozwijanie percepcji słuchowej,, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
  • „Świat rymów” – wyszukiwanie rymów, utrwalanie prawidłowej wymowy głosek.
  • Nauka rymownaki – utrwalanie trzech szeregów.
  • „Zawody” – utrwalanie prawidłowej artykulacji opozycji głosek s – sz, rozwijanie słuchu fonemowego, usprawnianie narządów mowy.
  • „Wakacyjne pojazdy” – ćwiczenia oddechowe w zespołach. Rozwijanie pojemności płuc, wydłużanie fazy wydechowej. Utrwalanie prawidłowej realizacji głosek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *