Scenariusz zajęć prowadzonych w grupie 3-4 latków
30.03.2015r.
mgr Małgorzata Jabłońska
Temat: Wielkanocne zwyczaje
Cel główny:
- Zachęcanie i wdrażanie dzieci do poznawania tradycji Świąt Wielkanocnych
Cele ogólne:
- Poznanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi
- Kształcenie umiejętności globalnego czytania wyrazów
- Kształcenie umiejętności dzielenia słowa na wyrazy
- Kształcenie umiejętności liczenia w zakresie dostępnym dziecku
- Kształcenie umiejętności odczytywania kodów i pracy wg określonych kodów
- Przestrzeganie zasad i reguł obowiązujących w grupie
Cele szczegółowe (operacyjne):
- Zna tradycje i zwyczaje wielkanocne
- Globalnie czyta wyrazy
- Dzieli słowo na sylaby
- Liczy w zakresie dostępnym dla siebie
- Odczytuje kody, pracuje wg nich
- Aktywnie uczestniczy w przebiegu zajęcia
Obszary edukacyjne:
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (Ob. 14 ppwp).
Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (Ob. 13 ppwp).
Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia (Ob. 4 ppwp).
Wychowanie przez sztukę (Ob. 8 ppwp).
Metody: słowna, oglądowa, czynna
Formy aktywności dzieci: językowa, ruchowa, muzyczna, matematyczna, grafomotoryczna
Formy: praca z całą grupą i indywidualna
Pomoce: płyta CD, literatura, ilustracje, napisy, rekwizyty świąteczne, karty pracy, kredki, kostka do gry, sylwety pisanek, trójkąt, karton z J i L
Przebieg zajęcia:
- Powitanka rymowanka
„Mało nas, mało nas
chodźcie do nas wszyscy wraz.
Krok do przodu i krok w tył,
żeby dzień wesoły był”.
- 2.„Wielkanocne zwyczaje”. Rozmowa z dziećmi w oparciu o wiersz D. Gellner „Wielkanocne kolory”, ilustracje i własne doświadczenia.
„Wielkanocne kolory”
Na wielkanocnym stole
kolor się miesza z kolorem.
Śmieją się z każdej strony
owsa wstążki zielone,
bazie, srebrne jak deszczyk …
I co jeszcze ?
Przy obrusie biała falbanka,
zloty dzwonek baranka
i tysiąc różnych kolorów
na świątecznych pisankach !
- 3.Co pasuje do Świąt Wielkanocnych?
N. przygotowuje różnorodne rekwizyty związane ze Świętami Wielkanocnymi i Bożego Narodzenia: koszyk, pisanki, palmę, baranka, bombki, łańcuch, sylwetę choinki. Dz. Wybierają te, które pasują do zbliżających się Świąt Wielkanocnych i próbują uzasadnić odpowiedź.
- 4.„Pisanki” – zabawa ruchowa przy piosence „Piosenka wielkanocna” (sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak, „Zabawy muzyczne 4-latków”).
Dz. otrzymują wycięte z kartonu dwie sylwety pisanek. Trzymając je w ręku poruszają się w dowolny sposób po sali w rytmie granym na trójkącie. Gdy usłyszą piosenkę siadają skrzyżnie i palcem obrysowują sylwety pisanek leżących na podłodze.
- 5.„Wielkanocne symbole”. Dzielenie słów: jajko, baranek, palma, pisanka na sylaby. Globalne czytanie wyrazów, próby podpisywania ilustracji.
- 6.„Kura znosi jajko” – zabawa ruchowa z elementami liczenia.
Dz. poruszają się w rytmie podanym przez N. Na przerwę w muzyce N. rzuca kostką do gry, mówiąc KURA ZNOSI JAJKA. ILE ICH ZNIOSŁA? Dz. liczą i podają liczbę oczek, a potem tyle razy mówią KO. N. odgina kolejne palce, kontrolując wykonanie zadania.
- 7.„Zajączki” – zabawa paluszkowa
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
- 8.Praca indywidualna – „Pisanka”. Zamiana kolorów wg kodu. Dobrze wykonane zadanie nagradzane jest kolorową pieczątką.
- 9.Zakończenie – ocena zachowania i aktywności dzieci podczas zajęcia.
- 10.Ewaluacja
Karton z J i L. Jeżeli dz. zadowolone jest z zajęć, dobrze się bawiło przykleja pisankę pod J, jeżeli nie pod L.