Grupa: 4,5 – latki
Temat: „Bawimy się literkami”
Obszar podstawy programowej:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej (1) - Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne (9).
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (14).
Treści programowe / zadania:
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- Utrwalenie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich,
- Dzielenie słów na sylaby,
- Wyodrębnianie w słowach głosek,
- Liczenie głosek w słowach,
- Posługiwanie się różnymi rodzajami kredek i mazaków,
- Wykonywanie prostych prac plastycznych,
- Uczestniczenie w zabawach przy muzyce,
Cele ogólne:
- Wprowadzenie dziecka w świat liter,
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
- Dostrzeganie pozytywnych odczuć i satysfakcji z osiągniętego sukcesu,
Cele szczegółowe – dziecko:
- rozumie polecenia i umie je wykonać,
- odczytuje kolejno litery alfabetu z tablicy umieszczonej w sali,
- rozpoznaje wizytówkę ze swoim imieniem,
- rozpoznaje litery w swoim imieniu,
- porusz się w rytm muzyki,
- wie, że imiona rozpoczynają się wielką literą,
- współpracuje z rówieśnikami,
- wyszuka obrazki na określoną głoskę,
- dzieli wyrazy na sylaby,
- składa wyraz z usłyszanych głosek,
- określa liczbę głosek w wyrazie i wskazuje kartonik z odpowiednia liczbą kropek,
- wyszukuje pierwszą literę swojego imienia i ozdabia ją flamastrami i kredkami według własnego pomysłu,
Metody:
Czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających,
Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń
Słowne – rozmowy,
Oglądowe – pokaz,
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Alfabet ścienny, wizytówki z imionami dzieci, płyta CD z muzyką, kartki z literami, koperty z obrazkami, koperty z kartonikami z określoną liczbą kropek, kartki z sylwetami pierwszych liter imion dzieci, kartki z uśmiechniętą i smutną miną, naklejki,
Przebieg zajęć:
1. Powitanie wszystkich dzieci.
2. Przypomnienie kolejno poznanych liter alfabetu.
3. Sprawdzanie obecności – wizytówki z imionami dzieci rozłożone na stoliku, nauczyciel kolejno przywołuje dzieci a one kolejno podchodzą i szukają wizytówki ze swoim imieniem i wkładają do koszyka z napisem obecni, pozostałe imiona razem odczytują i chętne dziecko wkłada do koszyka z napisem nieobecni.
4. „Wizytówka w kręgu”- wyszukanie swojej wizytówki poprzez przekazywanie
pozostałych wizytówek osobom siedzących obok.
5. Litery w imionach – wyszukanie w wizytówkach liter podanych przez nauczyciela. Nauczyciel podaje jakąś literkę głośno, a dzieci które mają je w swoim imieniu wstają:
– Proszę aby wstały dzieci których imiona rozpoczynają się literą M itd.
– Proszę aby wstały dzieci które mają dwie literki „a” w swoim imieniu,
– Proszę aby wstały dzieci które na końcu imienia mają literę „r” itd.
Po zakończeniu zabawy oddanie wizytówek nauczycielowi.
6. Tańczące dzieci – dzieci tańczą swobodnie przy muzyce, nauczyciel pokazuje kolejno wizytówki z imionami, dziecko po rozpoznaniu swojego imienia podchodzi do nauczyciela.
7. Zabawa dydaktyczna ,,Słowa”- wyszukiwanie obrazków
na określoną głoskę, podział słów na sylaby i głoski.
Dzieci otrzymują w kopertach obrazki rozkładają je przed sobą. Nauczyciel unosi do góry kartonik z literą, a dzieci wskazują obrazek rozpoczynający się na określoną głoskę. Wspólnie z nauczycielem dzielenie nazwy obrazków na sylaby.
8. Jaki wyraz powiedziałam?
Dzieci słuchają uważnie przeliterowanego przez nauczyciela wyrazu i podnoszą odpowiednik kartonik z obrazkiem.
Zebranie kopert i rozłożenie kolejnych kopert z kartonikami.
9. Zabawa „ Liczymy litery”
Dzieci otrzymują koperty z kartonikami. Nauczyciel pokazuje obrazek a dzieci przeliczają głoski w wyrazie i pokazują kartonik z odpowiednią liczbą kropek.
10. Utrwalenie – dzieci wyszukują sylwetę konturową pierwszej litery swojego imienia
i ozdabiają ją flamastrami i kredkami według własnego pomysłu.
11. Ewaluacja –przyklejanie naklejek na kartę z uśmiechniętą buzią (jeśli zajęcie podobało się) lub smutną ( jeśli się nie podobało).
12. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach i zakończenie zajęć.
mgr Małgorzata Trojnar