Program wychowawczo-profilaktyczny

Program wychowawczo-profilaktyczny Miejskiego Przedszkola nr 3 w Lubaczowie

Podstawa prawna:

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572
    z póz. zm.).
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2014 poz. 803).
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. 2012 poz. 752).
  6. Statut Miejskiego Przedszkola nr 3 „Wesoła Trójeczka” w Lubaczowie.

Wstęp:
Dzieci dorastają w trzech kręgach, z których najważniejszym jest dom rodzinny, kolejnym – najbliższe otoczenie (sąsiedztwo, przedszkole), ostatnim zaś – społeczeństwo i jego kultura. Można zatem stwierdzić, że rodzina i przedszkole są środowiskiem decydującym o tym, w jakiej formie dokona się późniejsze wejście człowieka w społeczeństwo. Należy pamiętać, że nikt nie zastąpi rodziców w ich roli głównych wychowawców, ale przedszkole powinno ich w tym wspierać. Dlatego też program wychowawczy ma na celu między innymi ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w przedszkolu i w domu, aby nasze dzieci w przyszłości tworzyły społeczeństwo tolerancyjne i empatyczne o głęboko zakorzenionych strukturach moralnych. Nasz program ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględniając potrzeby całej społeczności przedszkolnej: dzieci, pracowników, rodziców oraz środowiska.

Celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rodziców jest zapewnienie każdemu dziecku:

  • radosnego i szczęśliwego dzieciństwa,
  • bezpieczeństwa,
  • poczucia własnej godności.

Cele wychowawcze ogólne:

Stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnie z ich
wrodzony potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym

Cele szczegółowe:

  • Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności;
  • Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci;
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych;
  • Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta;
  • Wzmacnianie poczucia przynależności narodowej, historycznej, kulturowej;
  • Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu;
  • Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła;
  • Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń;
  • Rozwijanie postaw prozdrowotnych;
  • Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest miedzy innymi w następujących obszarach:

  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych (obszar 1).
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku (obszar 2).
  • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci (obszar 5).
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych (obszar 6).
  • Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne (obszar 15).

METODY PRACY:

  • Przyswajanie – metody podające: opowiadanie, wiersze, piosenki, rozmowa, historyjka obrazkowa, praca z tekstem;
  • Odkrywanie – metody problemowe: gry dydaktyczne ,,,Burza mózgów”, inscenizacja;
  • Przeżywanie – metody aktywizujące: drama, pokaz, wystawa – ekspozycja;
  • Działanie – metody praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne np. rebusy, rozsypani.

FORMY PRACY:

  • praca indywidualna;
  • zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy;
  • czynności samoobsługowe dzieci (np. związane z utrzymaniem higieny osobistej, porządku w sali, szatni) oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.;
  • spacery, wycieczki;
  • zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach;

System motywacji:

Bardzo skutecznym środkiem wychowania są pochwały i nagrody. Mają one właściwości zachęcające i pobudzające do wysiłku każdego człowieka, szczególnie dziecko.

Nagradzamy za:

  • podporządkowanie się umowom, zasadom wspólnie ustalonym
  • bezinteresowną pomoc słabszym
  • za wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania z uwzględnieniem możliwości dziecka
  • za bardzo dobre wypełnianie przyjętych na siebie obowiązków (np. dyżury)

Formy nagród:

  • pochwała indywidualna
  • pochwała wobec grupy
  • pochwała w postaci specjalnego znaczka, nalepki
  • pochwała przed rodzicami
  • pochwała w postaci różnych emblematów uznania (serduszka, minki itp.)
  • dostęp do atrakcyjnej zabawki, zajęcia, zabawy

Po ustaleniu norm postępowania wskazane jest ustalenie określonych konsekwencji za brak podporządkowania się przyjętym normom, umowom i zasadom.

Środki zaradcze stosujemy za:

  • nieprzestrzeganie ustalonych zasad i norm współżycia w grupie i w przedszkolu
  • przeszkadzanie innym w zabawie
  • stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych
  • agresywne zachowanie skierowane na dorosłych, dzieci i przedmioty
  • celowe niewywiązywanie się z podjętych obowiązków
  • niszczenie cudzej własności oraz wytworów prac innych dzieci

Formy środków zaradczych w przypadku niestosowania się do ustalonych wspólnych zasad:

  • wyrażanie przez nauczyciela swojego smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka
  • ukazywanie następstw zachowania, aby skłonić do autorefleksji
  • słowne upomnienie, czyli rozmowa (przypomnienie obowiązujących zasad)
  • upomnienie wobec grupy
  • propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
  • odsunięcie na krótki czas od zabawy, czasowe odebranie przyznanego przywileju np. utrata funkcji dyżurnego (spokojna i rzetelna informacja dotycząca czynu, a nie uderzająca w charakter dziecka)
  • poinformowanie rodziców o przewinieniu
  • wyznaczenie wspólnego dla nauczyciela i rodziców kierunku pracy wychowawczej

Budowanie systemu motywacji opiera się na stosowaniu nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego, przechodzeniu od nagradzania ciągłego do sporadycznego, nagradzania nie tylko efektów, ale też prób wykonania czynności. Dziecko częściej reaguje na pochwałę niż na karę, dlatego też program wychowawczy przedszkola oparty jest na wzmocnieniach pozytywnych, nauczyciele jednak powinni unikać nadmiaru nagród, zachowując konsekwencję w stosowaniu wzmocnień. Wychowawcy opracowując wspólnie z dziećmi „Kodeks postępowania” z jednej strony wspierają je i motywują do przestrzegania
norm i zasad, z drugiej – konsekwentnie egzekwują go. Dziecko bowiem potrzebuje precyzyjnego
i wyraźnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno.

EWALUACJA
Program poddany zostanie ewaluacji. Ewaluacja uwzględniać powinna opinię wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola, wytwory dzieci.

Sposoby ewaluacji:
ankiety (skierowane do realizatorów programu); bieżące obserwacje zachowań dzieci,
analiza dokumentów (zapisy w dziennikach, plany miesięczne w poszczególnych grupach, arkusze obserwacji dziecka, hospitacje diagnozujące, sprawozdania z realizacji programu, ocena realizacji programu na końcowo rocznym spotkaniu Rady Pedagogicznej); analiza dokumentacji współpracy z rodzicami (protokoły zebrań z rodzicami, informacje zwrotne od rodziców); analiza twórczości dziecięcej (słownej, muzycznej, plastycznej, teatralnej); rozmowy z dziećmi, rodzicami, wychowawcami grup; ocena grupy przez nauczyciela, prezentacje dokonań dzieci w formie wystawki prac; materiał reportażowy (kronika przedszkola).

Zasada postępowania: Jestem koleżeński
Normy postępowaniaZadania szczegółowe
©       zgodnie bawię się z kolegami
©       szanuję cudzą własność
©       dzielę się z innymi tym, co mam ©       nie wyrządzam krzywdy innym ©       nie robię drugiemu, tego co dla mnie nie    miłe (nie wyśmiewam się, nie przedrzeźniam)
©       pomagam tym, którzy tej pomocy potrzebują
©       rozumiem,  że inni mają takie same potrzeby jak ja
©       nie zabieram zabawek dzieciom ©       nie niszczę  wytworów zabawy moich rówieśników
©       słucham kolegów pełniących dyżur ©       nie wymuszam niczego, szukam kompromisu    
©      stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej 
i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
©       zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie
©       ponoszenia konsekwencji łamania zawartych umów
©       interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego  w ich powstanie
©       uczenie  właściwego zachowania się podczas rozwiązywania konfliktu
©       korzystanie z pomocy nauczycielki podczas rozwiązywania nieporozumień w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom
©       dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, przezywania, dokuczania
©       sprawianie radości innym dzieciom, składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków
©       opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują    
Zasada postępowania: Kontroluję swoje zachowanie
Normy postępowaniaZadania szczegółowe
©       unikam krzyku, kłótliwości
©       przestrzegam zawartych umów reguł
©       oceniam zachowanie, a nie osoby ©       wyrażam swoje emocje w sposób kontrolowany
©       korzystam z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach
©       wystrzegam się kłamstwa
©       mówię o swoich uczuciach
©       posługiwanie się umiarkowanym głosem                    
©       przestrzeganie kodeksu grupowego
©       korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z przeznaczeniem
©       mądre rozwiązywanie konfliktów reagowanie na umówione sygnały
©       Poznanie bezpiecznych sposobów rozładowania emocji (np. gryzmolenie po kartce, zagniatanie lub darcie papieru)
©       poznawanie wzorców właściwego zachowania
©       uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki
©       udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich.
©       podejmowanie próby oceny postępowania bohaterów bajek i opowiadań
©       układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania
©       rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych
©       systematyczne prowadzenie rozmów wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się odczuciami innych
©       uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych
Zasada postępowania: Jestem kulturalny
Normy postępowaniaZadania szczegółowe
©       używam form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam
©       grzecznie zwracam się do innych
©       nie chwalę się bogactwem
©       wiem jak zachować się na uroczystościach
©       grzecznie zachowuję się przy stole
©       nie mówię z pełnymi ustami
©       pamiętam o kulturalnym zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań
©       jestem miły dla innych osób
©       dbam o prządek wokół siebie
©       słucham, kiedy inni mówią, mówię, kiedy inni słuchają
©       samodzielne podejmowanie prostych zadań i obowiązków w domu i w przedszkolu
©       uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny -spokojne i ciche zachowanie się, gdy inni odpoczywają, opiekowanie się słabszymi
©       uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach
©       dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
©       poszanowanie własności wytworów pracy kolegów
©       uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa
©       opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia  
Zasada postępowania: Dbam o bezpieczeństwo
Normy postępowaniaZadania szczegółowe
©       umiem poprosić o pomoc
©       znam zagrożenia otoczenia, unikam ich
©       nie oddalam się od grupy z miejsca zabaw
©       nie próbuję nieznanych mi produktów i potraw nieznanego pochodzenia
©       informuję dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie)
©       pamiętam, że nie mogę sam zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych
©       obcym nie przedstawiam danych o sobie
©       unikam niebezpiecznych zabaw i zachowań
©       zachowuję ostrożność w kontaktach z obcymi
©       nie zbliżam się do nieznanych zwierząt
©       przestrzegam zasad ruchu drogowego dla pieszych  
©       cykliczne spotkania z policjantem: „Bądź ostrożny na drodze”, „Bezpieczne wakacje”, „Obcy niebezpieczny”
©       uświadamianie zagrożeń płynących od ludzi, zwierząt, roślin, unikanie ich
©       ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu
©       omówienie procedury  postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia
©       cykl zajęć na temat swojej miejscowości, zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu
©       poznanie niektórych sposobów  radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu
©       rozumienie konieczności  przestrzegania zasad kodeksu drogowego
©       dostarczenie wzorców właściwego zachowania się jako uczestnik ruchu drogowego
©       symulacje sytuacji wychowawczych
Zasada postępowania: Dbam o zdrowie
Normy postępowaniaZadania szczegółowe
©       jem zdrowe i wartościowe produkty
©       ograniczam jedzenie słodyczy
©       wiem, że w czasie choroby przyjmowanie leków jest konieczne
©       myję ręce przed posiłkiem
©       co najmniej raz dziennie szczotkuję zęby
©       korzystam z serwetek i chusteczek
©       zasłaniam usta  podczas kichania i kaszlania
©       ubieram się stosownie do pogody
©       korzystam z niezbędnych wizyt u lekarza
©       uczestniczę w zabawach ruchowych
©       rozumienie konieczności przezwyciężania uprzedzeń do niektórych potraw
©       zachęcanie do codziennego spożywania  świeżych owoców i warzyw
©       wypracowanie nawyków prawidłowego posługiwania się sztućcami
©       organizowanie atrakcyjnych form pobytu na świeżym powietrzu
©       prezentacje wzorcowych postaci literackich
©       codzienne niezależne od pory roku przebywanie na świeżym powietrzu
©       przełamywanie u dzieci strachu przed wizytami u lekarzy i szczepieniami ochronnymi
©       realizacja programów profilaktycznych            
Zasada postępowania : Pielęgnuję tradycje  rodzinne
Normy postępowaniaZadania szczegółowe
©       znam swoje nazwisko, imię, adres zamieszkania
©       znam imiona najbliższych członków mojej rodziny
©       wiem gdzie pracują moi rodzice
©       przygotowuję miłe niespodzianki z okazji rodzinnych świąt
©       uczestniczę w obchodach świat rodzinnych
©       interesuję się przeszłością mojej rodziny
©       pobudzanie ciekawości do interesowania się tradycjami swojej rodziny
©       organizowanie uroczystości rodzinnych i przedszkolnych z udziałem domowników
©       realizacja cykli zajęć o tematyce rodzinnej
©       zapraszanie członków rodzin do angażowania się w działalność statutową przedszkola
©       wycieczki do miejsc pracy rodziców
©       kultywowanie tradycji rodzinnych i lokalnych    
Zasada postępowania: Jestem Polakiem
Normy postępowaniaZadania szczegółowe
©       rozpoznaję  symbole narodowe: godło, flaga, hymn
©       nazywam swój kraj oraz stolicę
©       uczestniczę w uroczystościach patriotycznych organizowanych w przedszkolu
©       rozpoznaję najpopularniejsze  pomniki polskiej historii (m. in. Wawel, Zamek Królewski)
©       wiem, że Polska należy do UE
©       rozpoznaję najciekawsze miejsca swojego miasta    
©       uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej (podczas zajęć i przy nadarzających się okolicznościach)
©       cykle zajęć patriotycznych
©       spacery i wycieczki, odwiedzanie miejsc pamięci narodowej i zabytków
©       baśnie i legendy zapoznające dzieci  z przeszłością ojczyzny, przekazujące dzieciom nieprzemijające idee patriotyzmu, jak również duchowe wartości kultury narodowej
©       oglądanie filmów, albumów i fotografii pokazujących dzieciom najciekawsze miejsca regionu, w którym żyją oraz zapoznające z typowymi krajobrazami i folklorami Polski
©        kultywowanie w przedszkolu tradycji świątecznych, np. malowanie pisanek, śpiewanie kolęd
©       Spotkania w galerii, lekcje muzealne