Plan pracy zajęć dodatkowych „Zabawy z chustą”

„ZABAWY Z CHUSTĄ”

PLAN PRACY ZAJĘĆ DODATKOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 
W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR3 „WESOŁA TRÓJECZKA” W LUBACZOWIE

Chusta animacyjna jest prostą ,a zarazem intrygującą pomocą dydaktyczną. Zabawa z chustą może przybierać różne formy, zawsze jednak dostarcza wielu wrażeń dzieciom. Może być wykorzystana w sali lub w plenerze, podczas pracy z każdą grupą wiekową. Kolorowa chusta daje wiele możliwości, trzeba tylko puścić wodze fantazji. Chusta ułatwia wzajemne poznawanie się, zapamiętanie imion oraz współdziałanie w grupie. Kolorowy i lekki spadochron pozwala organizować wiele zabaw integrujących grupę. Chustę można podrzucać, można się pod nią chować, można być na niej zakręconym i odkręconym, można po niej przetaczać przedmioty ku sobie. Wspaniały przyrząd do ćwiczeń ciała i ducha.

Prowadzące:

mgr Małgorzata Jabłoński
mgr Małgorzata Trojnar

Grupa: V „Misiolandia” – dzieci chętne

Czas realizacji: rok szkolny 2013/2014 – zajęcia będą prowadzone od października do maja raz w tygodniu we wtorek przez 30 min w godzinach wolnych od zajęć dydaktycznych. Zabawy organizowane będą w sali zabaw jak również w plenerze.

Cele ogólne:

  • rozwijanie wrażeń wzrokowych, dotykowych, słuchowych i ruchowych
  • rozwijanie świadomości własnego ciała, oraz współdziałania w otaczającej przestrzeni
  • kształtowanie współpracy z współćwiczącymi i umiejętności integrowania się
  • rozwijanie poczucia bezpieczeństwa poprzez zacieśnienie więzi między dzieckiem a rodzicem

Efekty (dziecko): 

  • współdziała w zabawach poprzez zabawę integrującą
  • nawiązuje pozytywne relacje poprzez współdziałanie w grupie
  • odczuwa radość wspólnej zabawy
  • doskonali zwinność i zręczność 
  • nazywa i zna kolory
  • reaguje ruchem na zmiany tempa muzyki
  • określa swoje emocje – czy jest wesołe, czy smutne
  • odczuwa stan relaksu i odprężenia
  • umie zachować się bezpiecznie podczas zabawy, ćwiczeń

Działania:

  1. Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrujące grupę – umożliwiają zapamiętanie imion i wymianę podstawowych informacji o sobie.
  2. Zabawy ćwiczące współdziałanie – integrują grupę poprzez dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, zachęcają do nawiązania kontaktów i współpracy.
  3. Zabawy ćwiczące refleks i spostrzegawczość – wymagają skupienia uwagi, ćwiczą szybkie reakcje na określony sygnał lub znak.
  4. Zabawy ćwiczące zwinność i zręczność – rozwijają takie cechy charakteru jak: pewność siebie, wiara we własne siły i odwaga.
  5. Zabawy oparte na zaufaniu do grupy – pozwalają doświadczyć bycia w grupie.
  6. Zabawy wprowadzające odprężenie i relaks – wywołują dobry nastrój i psychiczne odprężenie.
  7. Zabawy ćwiczące sprawność manualną – rozwijają precyzję ruchów.
  8. Zabawy ćwiczące umiejętność rozpoznawania kolorów.
  9. Zabawy w ganianego – wpływają na ogólną motorykę organizmu, ćwiczą szybkość oraz wytrzymałość.
  10. Zabawy oparte na zgadywaniu – ćwiczą percepcję wzrokową, pamięć i spostrzegawczość.
  11. Gry – uczą zasad i ich przestrzegania.
  12. Zabawy wymagające dodatkowych rekwizytów – rozwijają wyobraźnię, modyfikują zabawy już istniejące.
  13. Zabawy przy muzyce.
  14. Nauka układów tanecznych z chustą animacyjną (2 układy).