Mieszkam w Lubaczowie

Miejskie  Przedszkole Nr 3

,,WESOŁA TRÓJECZKA”

w Lubaczowie

Przedszkole ,,WESOŁA TRÓJECZKA” realizuje dodatkowe zadanie z zakresu edukacji patriotycznej i regionalnej. Wynikają one z modyfikacji koncepcji pracy przedszkola.

Tytuł programu

„MIESZKAM W LUBACZOWIE

Wstęp

„Cudze chwalicie, swego nie znacie”
Marzymy o dalekich podróżach, poznawaniu nowych miejsc. Wszędzie szukamy piękna, często zapominając, że mamy je w zasięgu ręki. Przechodząc ulicą swojego miasta, nie zastanawiamy się nad mijaną budowlą czy napotkaną rzeźbą. Znamy to, co obce, a na ile znamy miejscowość, w której mieszkamy?                         
Co będą wiedziały o swoim mieście nasze dzieci?

Wiek przedszkolny to najwłaściwszy czas na przybliżenie dziecku świata, na zapoznanie z regionem w którym żyje. Mała ojczyzna dla dziecka przedszkolnego to jego najbliższe otoczenie, które najpierw tworzą rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, potem przedszkole i jego społeczność. Edukacja, która wychodzi od regionu jest więc dla dziecka naturalną drogą kształtowania własnej tożsamości społecznej, kulturowej i narodowej. Ucząc małe dzieci przywiązania do własnej rodziny, miejscowości i regionu otwieramy im drzwi do tego by w późniejszym czasie uczucia miłości do małej ojczyzny przekształciły się w dojrzałą postawę patriotyczną.

Dziecko od lat najmłodszych staje się pełnoprawnym obywatelem świata. Pierwsze doświadczenia i obserwacje dzieją się w domu rodzinnym. Poczucie tożsamości, które występuje u dziecka, jest równie silne jak i te odczuwane przez ludzi dorosłych. W społeczeństwie ważne jest to, by dostrzec istotne elementy tradycji i odpowiednio je przekazać następnemu pokoleniu.

Rozbudzanie u dzieci patriotyzmu zależy przede wszystkim od osobistego zaangażowania nauczycieli, od ich więzi z regionem, świadomości, jak ważną rolę spełnia on w ich życiu i od związanej z tym działalności na rzecz regionu i jego dziedzictwa kulturowego. Do zadań nauczycieli należy więc uświadamianie dzieciom, jak ważne i cenne jest poznawanie i przejmowanie wartości tkwiących w kulturze otoczenia człowieka. Współczesne przedszkole, aby mogło dobrze przygotować wychowanków do aktywnego udziału w życiu społecznym, powinno oddziaływać nie tylko na sferę intelektualną dziecka, lecz również na sferę emocjonalną, którą rozwija się min. dzięki wykorzystywaniu treści regionalnych. Ucząc małe dzieci przywiązania do własnej rodziny, miejscowości i regionu otwieramy im drzwi do tego by w późniejszym czasie uczucia miłości do małej ojczyzny przekształciły się w dojrzałą postawę patriotyczną.

Podczas realizacji treści programowych dziecko ma możliwość samodzielnego poznawania, odkrywania, doświadczania i badania. Tak zdobyta wiedza ma największą wartość, jest pełniejsza, trwalsza i stanowi zachętę do dalszych działań. Obok aspektu poznawczego edukacji regionalnej ważny jest również aspekt emocjonalny, co wynika z właściwości rozwojowych dzieci przedszkolnych. Dziecko bowiem lepiej przyswaja te treści, które przeżywa. Aby oferta edukacji regionalnej była dla dzieci bogata, interesująca, odpowiadająca ich potrzebom, powinna odwoływać się do tego, co dziecku bliskie, znane i z czym może się identyfikować.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIE:

Poznawanie historii, zabytków, tradycji, legend miasta Lubaczowa, czyli naszej małej ojczyzny.

CELE OGÓLNE:

  • wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci
  • budzenie świadomości narodowej poprzez nabywanie przekonania, że jesteśmy Polakami, urodziliśmy się w Polsce, mówimy po polsku, chodzimy do polskiego przedszkola, naszą ojczyzną jest Polska.
  • zdobywanie i wzbogacanie wiadomości o Lubaczowie
  • rozwijanie zainteresowań historycznych
  • zachęcenie do zwiedzania ciekawych miejsc i korzystania z dostępnych dóbr kultury
  • integracja ze środowiskiem, wyrabianie otwartej postawy na potrzeby środowiska
  • kształtowanie cech społecznych, umiejętności zachowania się w miejscach publicznych.

CELE OPERACYJNE: ( dziecko…)

  • rozpoznaje i nazywa najważniejsze budynki w Lubaczowie
  • interesuje się historią swojego miasta
  • rozpoznaje herb Lubaczowa
  • zna legendy swojego regionu
  • śpiewa piosenki i przyśpiewki z naszego regionu
  • tańczy tańce ludowe
  • zna zasoby naturalne i materialne Lubaczowa i okolic:
    • przyrodę, miejsca wypoczynku i rekreacji
    • obiekty historyczne
  • zna środowisko lokalne, znaczących mieszkańców miejscowości, ich działania i dokonania.

SPODZIEWANE EFEKTY:

Dzieci :

  • wiedzą jak nazywa się ich rodzinne miasto
  • rozpoznają Lubaczów na widokówkach
  • dostrzegają charakterystyczne elementy stroju ludowego z okolic Lubaczowa i Rzeszowa
  • lepiej znają swoje miasto, jego zabytki
  • mają świadomość istnienia miejsc, w których można obcować ze sztuką
  • interesują się tradycjami i dziejami swojego miasta
  • wykorzystują poznane legendy w swojej twórczości
  • znają miejsca rekreacji i wypoczynku
  • potrafią zachować się w miejscach publicznych.

Partnerzy programu:

NAUCZYCIELE:

  1. Uczestniczą w uroczystościach patriotycznych  i kulturalnych
  2. Poszerzają wiedzę na temat historii, tradycji i kultury miasta Lubaczowa poprzez samodoskonalenie
  3. Opracowują zbiór konspektów, publikują je na stronie internetowej przedszkola (każdy nauczyciel co najmniej jeden scenariusz)
  4. Publikują artykuły tematyczne w kącikach informacyjnych, prasie lokalnej, stronie internetowej przedszkola.
  5. Motywują rodziców do udziału w uroczystościach poprzez własny przykład oraz pedagogizację tematyczną.

RODZICE:

  1. Uczestniczą  w pedagogizacji.
  2. Współrealizują treści programu patriotycznego: pomagają organizować wycieczki, pomagają w czynnościach opiekuńczych podczas wycieczek i spacerów.
  3. Wspólnie z nauczycielami celebrują obrzędy i zwyczaje świąteczne.
  4. Aktywnie  uczestniczą w obchodach świąt okolicznościowych o charakterze patriotycznym.
  5. Korzystają z proponowanych przez miasto form spędzania czasu wolnego (koncerty, przedstawienia, projekcje filmów, pikniki).
  6. Prezentują pożądane postawy patriotyczne

DZIECI:

Realizują treści z zakresu:

  1. I. Budzenie przywiązania do swojego miasta:
  2. Zapoznanie z herbem miasta i jego symboliką oraz legendą związaną z powstaniem jego nazwy.
  3. Tworzenie albumu ,,Lubaczów- moje miasto” (zdjęcia, widokówki, rysunki dzieci).
    1. Zapoznanie z sylwetkami ludzi urodzonymi i związanymi z Lubaczowem.
    2. Oglądanie czasopism, albumów, przewodników turystycznych związanych z naszym regionem.
    3. Utrwalenie adresu zamieszkania i nazwy oraz adresu przedszkola.
    4. Nauka przyśpiewek i tańców regionalnych.
    5. Zorganizowanie międzygrupowego konkursu plastycznego ,,Moje miasto”.
  4. II. Poznawanie miejsc i obiektów ważnych dla naszego miasta:

1. Poznanie miasta poprzez spacery i wycieczki:

  1. ważne obiekty użyteczności publicznej
  2. instytucje znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie przedszkola
  3. miejsca historyczne

2. Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w wyglądzie miasta (np. remont biblioteki, rekultywacja parku)

III. Dostrzeganie piękna otaczającej nas przyrody:

  1. Wycieczki krajoznawcze do Szkółek Leśnych: SIKORÓWKA,  JEDLINA.
  2. Spacery po najbliższej okolicy w różnych porach roku – dostrzeganie zmian w krajobrazie.
  3. Poznanie różnych środowisk przyrodniczych: las, rzeka, łąka

IV. Spotkania z ciekawymi ludźmi – twórcy ludowi, przedstawiciele ciekawych zawodów:

  1. Zapraszanie do przedszkola przedstawicieli różnych zawodów.
  2. Uczestniczenie w lekcjach muzealnych.
  3. Zorganizowanie na terenie przedszkola warsztatów artystycznych.

V. Krzewienie wartości patriotycznych poprzez organizowanie i udział w uroczystościach lokalnych i przedszkolnych:

1. Organizowanie przez dzieci starsze uroczystych spotkań o charakterze patriotycznym dla uczczenia ważnych świąt państwowych.

2. Zorganizowanie ,,Biało – czerwonego korowodu” w dniu flagi.

3. Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej.

4. Udział w ogólnopolskim konkursie plastycznym.

VI. Świadome uczestniczenie w życiu publicznym:

1. Czynny udział w obchodach Dni Lubaczowa.

2. Oglądanie wystaw okolicznościowych.

3. Zachęcenie do korzystania z proponowanych przez miasto form spędzania czasu wolnego (koncerty, przedstawienia, projekcje filmów, pikniki).

VII. Pielęgnowanie tradycji i zwyczajów:

  1. Poznanie i kontynuowanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodami np. andrzejek, pierwszego dnia wiosny, świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia.
  2. Organizowanie w przedszkolu świąt o charakterze  rodzinnym:
  • Dzień Babci i Dziadka
  • Dzień Matki
  • Dzień Ojca

3. Podtrzymywanie zwyczaju organizowania w przedszkolu:

  • konkursu recytatorskiego
  • kiermaszu bożonarodzeniowego
  • święta przedszkola.

Metody ewaluacji programu:

  • Obserwacja,
  • Konkurs wiedzy o swoim mieście (metodami aktywnymi; zabawy )
  • Quizy
  • Zagadki
  • Lubaczów  w moich oczach – wykonanie pracy plastycznej na temat zwiedzanych obiektów.