Przedsięwzięcie z zakresu edukacji przyrodniczej
Temat przedsięwzięcia powstał głównie jako potrzeba zasygnalizowania dzieciom, jak i ich rodzicom, potrzeby dbania o las. Projekt dostosowany jest do potrzeb i możliwości emocjonalnych, intelektualnych i rozwojowych dzieci. Daje im możliwość wszechstronnego poznania poprzez doświadczenie i osobiste przeżycia realizowanych zagadnień. Proponujemy w nim różnorodną działalność: spotkanie z leśnikiem, pogadanki, konkursy, działalność plastyczno-konstrukcyjną, wiersze i piosenki, spacery i wycieczki.
ADRESACI: Dzieci w wieku 3-6 lat (wszystkie grupy wiekowe)
PARTNERZY: Miejskie Przedszkole nr 3 w Lubaczowie, Nadleśnictwo Lubaczów
CZAS REALIZACJI:
Etap I: listopad 2014r. – grudzień 2014r.
Etap II: styczeń 2015r. – maj 2015r.
CEL OGÓLNY:
Uwrażliwienie dzieci na piękno lasu i kształtowanie w nich odpowiedzialności za stan środowiska leśnego.
OBSZARY PPWP:
12 (1) wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące,
w lesie;
12 (2) wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);
12 (3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.
6 (3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Kształtowanie pojęcia las jako zespół różnych organizmów żyjących w dynamicznej równowadze.
- Kształtowanie umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współżycia z przyrodą.
- Uwrażliwienie dzieci na stan środowiska leśnego w najbliższej okolicy.
- Uświadomienie zagrożeń, które prowadzą do degradacji środowiska leśnego.
- Doprowadzenie do zrozumienia, że kiedy las umiera, umiera człowiek.
PRZEWIDYWANE KOMPETENCJE DZIECKA:
a) zapamięta , że las to dom zwierząt i roślin i należy go chronić,
b) rozpozna i nazwie wybrane zwierzęta i rośliny znajdujące się w środowisku leśnym,
c) wie, co jest zagrożeniem dla lasu i jak temu zapobiegać,
d) potrafi odpowiednio zachowywać się w lesie,
e) pozna korzyści płynące z lasu
f) ukształtuje pozytywne więzi ze środowiskiem przyrodniczym i odpowiedzialność za jego stan
METODY: aktywizujące, oparte na słowie, obserwacji, pokazie, działalności praktycznej dzieci
FORMY PRACY: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Etap I
Plan realizacji przedsięwzięcia
Lp. | Zadania | Grupa | Termin | Ilość dzieci | uwagi |
1. | Zajęcia edukacyjne w Nadleśnictwie Lubaczów | wszystkie grupy | 10.2014 | 159 | |
2. | Sadzenie drzew | Bajkolandia Motyle Misiolandia | 31.10.2014r | 85 | |
3. | Spacer po terenie Nadleśnictwa Lubaczów, obserwacje z użyciem lupy | Pszczółki Biedronki Smerfolandia | 6.11.2014 5.11.2014 7.11.2014 | 23 25 26 | |
4. | Konkurs plastyczny „ Po lesie chodzi jesień” | Bajkolandia Motyle Misiolandia Smerfolandia Pszczółki Biedronki | 17.11.2014r Rozstrzygnięcie | 159 | Konkurs w 2 kategoriach wiekowych |
5. | Skąd się bierze miód? | Pszczółki | 24.11.2014r. | 23 | Spotkanie zakończone robieniem kanapek z miodem |
6. | Wycieczka do Nowego Sioła-spacer ścieżką edukacyjną | Smerfolandia Motyle | 20.11.2014r. | 51 | Oglądanie paśnika,rozmowa z leśnikiem |
7. | Konkurs plastyczno-konstrukcyjny „Domek dla ptaszków” | Smerfolandia | 8.12.2014r. Rozstrzygnięcie | 26 | Udział dzieci wraz z rodzicami |
8. | Gdzie mieszka miś? – ciekawostki przyrodnicze | Misiolandia | 26.11.2014r. | 30 | Połączone ze świętem Pluszowego Misia |
9. | Jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę? | Bajkolandia Biedronki | 27.11.2014 | 55 | Pogadanka |
10. | Spotkanie przy choince | Bajkolandia-dla 5 i 6 latków | 17.12.2014r. | 85 | Spotkanie zakończone ubieraniem choinki |
11. | Spotkanie przy choince | Smerfolandia -dla 3 i 4 latków | 17.12.2014r. | 74 | Spotkanie zakończone ubieraniem choinki |
Etap II
Plan realizacji etapu II opracowany zostanie do 15 stycznia 2015r.
Odpowiedzialna za opracowanie KATARZYNA ROSZKO
Nauczycielki grup przygotują własny udział w projekcie do końca grudnia 2014r.
Jako zakończenie każdego zadania dzieci deklarują chęć zostania Przyjaciółmi Lasu. Zrealizowane przedsięwzięcie zostanie udokumentowane sporządzeniem sprawozdania przez nauczycielki poszczególnych grup. Oryginał sprawozdania należy przekazać do Nadleśnictwa Lubaczów a kopię do Dyrektora Przedszkola w terminie do 3 dni od zakończenia zadania.
Cały projekt zostanie zakończony spotkaniem z leśnikiem, podczas którego dzieci ślubują przestrzegać zasad zawartych w „Kodeksie Przyjaciela Lasu” i otrzymają odznaki „Jestem Przyjacielem Przyrody”
Opracowała: Katarzyna Roszko
Załącznik nr1
KODEKS PRZYJACIELA LASU
- Będę dokarmiał zwierzęta
- Będę o dbaniu roślin i drzew pamiętał
- Będę zawieszał domki dla ptaków w domu i w przedszkolu
- W lesie będę spacerował w ciszy i spokoju
- Nie będę deptał mrowiska
- Tylko z rodzicami i w dozwolonych miejscach będę palił ogniska
- Nie będę gałęzi obrywał
- Nie będę trujących grzybów zrywał
- Nie będę rzucał śmieci
- Tego wszystkiego nauczę również inne dzieci!
Załącznik nr 2