„Las jest blisko nas”

Przedsięwzięcie z zakresu edukacji przyrodniczej

Temat przedsięwzięcia powstał głównie jako potrzeba zasygnalizowania dzieciom, jak i ich rodzicom, potrzeby dbania o las. Projekt dostosowany jest do potrzeb i możliwości emocjonalnych, intelektualnych i rozwojowych dzieci. Daje im możliwość wszechstronnego poznania poprzez doświadczenie i osobiste przeżycia realizowanych zagadnień. Proponujemy w nim różnorodną działalność: spotkanie z leśnikiem, pogadanki, konkursy, działalność plastyczno-konstrukcyjną, wiersze i piosenki, spacery i wycieczki.

ADRESACI: Dzieci w wieku 3-6 lat (wszystkie grupy wiekowe)

PARTNERZY: Miejskie Przedszkole nr 3 w Lubaczowie, Nadleśnictwo Lubaczów

CZAS REALIZACJI:

Etap I: listopad 2014r. – grudzień 2014r.
Etap II: styczeń 2015r. – maj 2015r.

CEL OGÓLNY: 
Uwrażliwienie dzieci na piękno lasu i kształtowanie w nich odpowiedzialności za stan środowiska leśnego.

OBSZARY PPWP: 
12 (1)  wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, 
w lesie;

12 (2)  wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) 
i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);

12 (3)  potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

6 (3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  1. Kształtowanie pojęcia las jako zespół różnych organizmów żyjących w dynamicznej równowadze.
  2. Kształtowanie umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współżycia z przyrodą.
  3. Uwrażliwienie dzieci na stan środowiska leśnego w najbliższej okolicy.
  4. Uświadomienie zagrożeń, które prowadzą do degradacji środowiska leśnego.
  5. Doprowadzenie do zrozumienia, że kiedy las umiera, umiera człowiek.

PRZEWIDYWANE KOMPETENCJE DZIECKA:

a) zapamięta , że las to dom zwierząt i roślin i należy go chronić,

b) rozpozna i nazwie wybrane zwierzęta i rośliny  znajdujące się w środowisku leśnym,

c) wie, co jest zagrożeniem dla lasu i jak temu zapobiegać,

d) potrafi odpowiednio zachowywać się w lesie,

e) pozna korzyści płynące z lasu

f)  ukształtuje pozytywne więzi ze środowiskiem  przyrodniczym i odpowiedzialność za jego stan

METODY: aktywizujące,  oparte na słowie, obserwacji, pokazie, działalności praktycznej  dzieci

FORMY  PRACY: zbiorowa, grupowa, indywidualna

Etap I

Plan realizacji przedsięwzięcia

Lp.ZadaniaGrupaTerminIlość dzieciuwagi
1.Zajęcia edukacyjne w Nadleśnictwie Lubaczówwszystkie grupy10.2014159 
2.Sadzenie drzewBajkolandia
Motyle
Misiolandia
31.10.2014r85 
3.Spacer po terenie Nadleśnictwa Lubaczów, obserwacje z użyciem lupyPszczółki
Biedronki
Smerfolandia
6.11.2014
5.11.2014
7.11.2014
23
25
26
 
4.Konkurs plastyczny „ Po lesie chodzi jesień”Bajkolandia
Motyle
Misiolandia
Smerfolandia
Pszczółki
Biedronki
17.11.2014r Rozstrzygnięcie159Konkurs 
w 2 kategoriach wiekowych
5.Skąd się bierze miód?Pszczółki  24.11.2014r.23Spotkanie zakończone robieniem kanapek z miodem
6.Wycieczka do Nowego Sioła-spacer ścieżką edukacyjnąSmerfolandia Motyle20.11.2014r.51Oglądanie paśnika,rozmowa z leśnikiem
7.Konkurs plastyczno-konstrukcyjny „Domek dla ptaszków”Smerfolandia  8.12.2014r. Rozstrzygnięcie26Udział dzieci wraz z rodzicami
8.Gdzie mieszka miś? – ciekawostki przyrodniczeMisiolandia  26.11.2014r.30Połączone ze świętem Pluszowego Misia
9.Jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę?Bajkolandia Biedronki27.11.201455Pogadanka
10.Spotkanie przy choinceBajkolandia-dla 5 i 6 latków  17.12.2014r.85Spotkanie zakończone ubieraniem choinki
11.Spotkanie przy choinceSmerfolandia -dla 3 i 4  latków  17.12.2014r.74Spotkanie zakończone ubieraniem choinki

Etap II 
Plan realizacji etapu II opracowany zostanie do 15 stycznia 2015r.
Odpowiedzialna za opracowanie KATARZYNA ROSZKO
Nauczycielki grup przygotują własny udział w projekcie do końca grudnia 2014r.

Jako zakończenie każdego zadania dzieci deklarują chęć zostania Przyjaciółmi Lasu. Zrealizowane przedsięwzięcie zostanie udokumentowane  sporządzeniem  sprawozdania przez nauczycielki poszczególnych grup. Oryginał sprawozdania należy przekazać do Nadleśnictwa Lubaczów a kopię do Dyrektora Przedszkola  w terminie do 3 dni od zakończenia zadania.

Cały projekt zostanie zakończony spotkaniem z leśnikiem, podczas którego dzieci ślubują przestrzegać zasad zawartych w „Kodeksie Przyjaciela Lasu” i otrzymają odznaki „Jestem Przyjacielem Przyrody”

Opracowała: Katarzyna Roszko

Załącznik nr1

KODEKS PRZYJACIELA LASU

  • Będę dokarmiał zwierzęta
  • Będę o dbaniu roślin i drzew pamiętał
  • Będę zawieszał domki dla ptaków w domu i w przedszkolu
  • W lesie będę spacerował w ciszy i spokoju
  • Nie będę deptał mrowiska
  • Tylko z rodzicami i w dozwolonych miejscach będę palił ogniska
  • Nie będę gałęzi obrywał
  • Nie będę trujących grzybów zrywał
  • Nie będę rzucał śmieci
  • Tego wszystkiego nauczę również inne dzieci!

Załącznik nr 2