Scenariusz zajęć z zakresu edukacji muzycznej
Temat: Kocie zabawy – zabawy przy piosence Kicia
Data: 16.04.2014 r
Grupa wiekowa: 3,4 latki latki
Prowadząca: mgr Marzena Skirak
Obszar podstawy programowej:
8. Wychowanie przez sztukę: muzyka, taniec, śpiew i pląsy.
1.) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru, chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
2.) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je pląsając i tańcząc;
3.) tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
4.) w skupieniu słucha muzyki
Treści programowe / zadania:
– Słuchanie piosenek śpiewanych na żywo i odtwarzanych z nośników elektronicznych ( piosenki dziecięce, zabawy ze śpiewem).
– Nauka piosenek na pamięć, w tym prostych piosenek ludowych ( śpiewanie zbiorowe i indywidualne).
– Ilustrowanie ruchem treści piosenek gestem, próby inscenizowania treści
– Odtwarzanie elementów tanecznych przy piosenkach ( poruszanie się w kole wiązanym, w parach)
– Rozpoznawanie znanych piosenek po melodii
- Odtwarzanie rytmu za pomocą ruchu ciała, instrumentów lub przyborów
– Reagowanie na przerwę i pauzę w muzyce oraz umowne sygnały dźwiękowe
– Doskonalenie umiejętności świadomego rejestrowania i identyfikowania słyszanych dźwięków ( zagadki słuchowe, odgłosy otoczenia)
– Słuchanie muzyki relaksacyjnej w momentach odpoczynku, wyciszania
Cele ogólne:
- · Rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej
- · Rozwijanie zdolności improwizacyjnych
Cele szczegółowe:
- · Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki Kicia
- · Doskonalenie umiejętności reagowania na zmianę tempa i dynamiki utworów muzycznych
- · Zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach muzycznych ilustrowanych ruchem
- · Doskonalenie umiejętności identyfikowania rejestrowanych dźwięków poprzez zagadki słuchowe
- · Doskonalenie umiejętności zgodnego współdziałania w grupie
- · Nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela
- · Nabywanie umiejętności odtwarzania rytmu muzycznego ( klaskanie, tupanie, podskoki)
Cele operacyjne:
– reaguje na zmianę tempa i dynamiki utworu
– śpiewa nową piosenkę
– odpowie na pytania związane z treścią piosenki
– porusza się estetycznie przy muzyce
– rozpoznaje melodie poznanych piosenek
– rytmizuje tekst piosenki, klaszcze, tupie itp.
– zagra rytm piosenki na instrumencie
– aktywnie uczestniczy w zabawie muzycznej ilustrowanej ruchem
Metody:
Percepcyjne, odtwarzania, aktywności ruchowo – muzycznej
Formy pracy:
- Indywidualna – gra na instrumentach
- Zbiorowa – słuchanie muzyki, ruch przy muzyce, śpiew piosenki
Środki dydaktyczne: bębenek, płyta CD nagrania psa i kota, nagranie muzyki
relaksacyjnej, opaska – kotek, maskotka kotek, obrazki: kotek
smutny, kotek wesoły, kłębki waty
Przebieg:
Zagadka o kotku
Syty i zadowolony,
głośno pomrukuje.
Lubi mleko, łapie myszy
zły, pazurki pokazuje.
- 1. Zabawa ruchowa z elementami czworakowania Kotki na spacerze.
Dzieci – kotki chodzą na czworakach po sali, cichutko miaucząc. Na dźwięk bębenka zatrzymują się i robią koci grzbiet. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego czworakowania.
- Zagadki słuchowe – rozpoznawanie po nuconej melodii słów piosenki, podawanie tytułu (sylaby: miau, miau).
- Słuchanie piosenki Kicia
- Rozmowa na temat piosenki.
O jakim zwierzątku była mowa w piosence?
Co ono robiło?
- Nauka piosenki, rytmiczne powtarzanie fragmentów z klaskaniem, tupaniem, podskokami, śpiewanie razem z nauczycielem.
- Zagadki słuchowe Rozpoznajemy głosy zwierząt słuchanie nagrań psa i kota. Gdy usłyszą głos kota klaszczą w ręce, kiedy głos psa – uderzają rękami o podłogę.
- Ilustracja ruchowa do słów piosenki.
Dzieci tworzą koło wiązane i poruszają się po jego obwodzie; w środku koła, w przeciwną stronę niż dzieci chodzi Kicia w opasce z rysunkiem kota. Przy słowach Miau w ogródeczku – kicia kołysze się na boki. Przy słowach Przy pieseczku naśladuje głaskanie pieska, a następnie wybiera inne dziecko, które wciela się w rolę kota. W czasie drugiej zwrotki dzieci w kole poruszają się w przeciwna stronę. Przy słowach Miau w komóreczce, Kicia śpiewa przykucając robiąc z rąk daszek nad głową; przy słowach Przy piłeczce podskakuje jak piłeczka.
- 8. Zabawa muzyczna Kotek
Dzieci kotki swobodnie chodzą po sali na czworakach w rytmie muzyki granej z płyty CD. Podczas przerwy w muzyce zwijają się w kłębuszki i naśladują śpiącego kotka. Głośny sygnał muzyczny na tamburynie oznacza pobudkę. Kotki wolno wstają i siadają na podłodze i wykonują czynności zgodnie z poleceniem nauczyciela
np. Kotki przeciągają się, mrucząc wesoło,
np. Kotki czyszczą łapą futerko,
np. piją mleczko itp.
Np. Kotki robią koci grzbiet
- Zabawa relaksacyjna Puszek . Jedno dziecko z pary kładzie się na plecach. Drugie dziecko kłębuszkiem waty lekko gładzi czoło, policzki, szyję, ręce i odsłonięte do kolan nogi leżącego dziecka. Towarzyszy temu cicha, spokojna muzyka.
10. Ewaluacja obrazki kotek – wesoły, kotek – smutny. Dzieciom, którym podobało się zajęcia podchodzą do kotka wesołego, a tym którym się nie podobało podchodzą do kotka smutnego.