Grupa: 4,5 – latki
Temat: „Ciepłe ubranka Eskimosów”
Obszar podstawy programowej:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej (1)
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
- Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku (2).
- Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne (9).
Treści programowe / zadania:
- Odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań,
- Poznawanie zwyczajów różnych ras (ubiór, mieszkanie),
- Wypowiadanie się na temat ilustracji,
- Rozpoznawanie zapisu swojego imienia,
- Wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami,
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni – wycinanie,
- Słowne określanie struktury kartki i swobodne próby plastycznego eksperymentowania z jej właściwościami,
- Nabywanie wrażliwości dotykowej poprzez kontakt z różnorodnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej,
Cele ogólne:
- Utrwalenie wiadomości na temat życia ludzi w innych krajach,
- Doskonalenie spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i wyobraźni podczas tworzenia prac plastycznych z wykorzystaniem różnych technik,
- Rozwijanie poczucia piękna i estetyki,
Cele szczegółowe – dziecko:
- Wypowiada się na temat Grenlandii i życia Eskimosów,
- Wypowiada się w oparciu o ilustrację,
- Opisuje wygląd Eskimosa i jego ubranie,
- Uważnie słuch czytanych przez nauczyciela informacji,
- Zgodnie bawi się z rówieśnikami podczas zabawy ruchowej,
- Rozpoznaje zapis swojego imienia na kartce,
- Przykleja na kartkę gotowe elementy,
- Wycina i przykleja brakujące elementy,
- Wycina i dorysowuje brakujące elementy,
- Dba o porządek po skończonej pracy,
Metody:
Czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających,
Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń
Słowne – rozmowy,
Oglądowa – pokaz,
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Obrazki tematyczne, chusta animacyjna, talerzyki papierowe, tacki papierowe, waciki kosmetyczne, płatki kosmetyczne, kolorowy papier o różnej strukturze, nożyczki, klej,
Przebieg:
- Wprowadzenie do tematu zajęć.
- Powtórzenie wiadomości na temat Grenlandii i życia Eskimosów w oparciu
o ilustracje. - Opisywanie wyglądu Eskimosów – zwrócenie uwagi na ubiór mieszkańców Grenlandii w oparciu o ilustrację przedstawiającą rodzinę Eskimosów.
- Odczytanie przez nauczyciela ciekawostek na temat ubioru Eskimosów. Kurtka Eskimosa jest bardzo ciepła, żeby była cieplejsza nie zapina się jej tylko wkłada przez głowę. Wysokie buty jak i całe ubranie obszyte są futrem. Futro też mają pod butami na podeszwie, aby się nie ślizgać i szybko poruszać. Mamy eskimoskie mają olbrzymie kaptury, większe niż tatusiowie – po to by nosić tam swoje malutkie dzieci. Nie wożą w wózkach ani sankach, tylko noszą w kapturach. Ubrania wykonane są ze skór zwierząt.
- Zabawa z chusta animacyjną: „ Zabawa w igloo”. Dzieci falują chustą –wieje lekki wietrzyk , wieje silny wiatr , zamieć śnieżna. Na sygnał dziewczynki podnoszą do góry chustę , chłopcy chowają się w igloo. Następnie chustę opuszczamy.
- Zapoznanie dzieci z tematem pracy plastycznej oraz różnorodnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej.
- Odszukanie kartki z własnym imieniem i przygotowanie miejsca pracy.
- Przyklejanie na niebieską kartkę gotowych elementów (tacki, płatki kosmetyczne).
- Wycinanie i przyklejanie brakujących elementów z kartek o różnorodnej fakturze (ręce, nogi) i doklejanie wacików jako rękawiczki i buty Eskimosów.
- Dorysowywanie brakujących elementów twarzy (oczy, nos, usta).
- Ewaluacja –przyklejanie naklejek na kartę z uśmiechniętą buzią (jeśli zajęcie podobało się) lub smutną ( jeśli się nie podobało).
- Zakończenie zajęć i zwrócenie uwagi na zachowanie porządku po skończonej pracy.
- Wyeksponowanie prac dzieci na wyznaczonej tablicy w szatni.
mgr Małgorzata Trojnar