Scenariuszzajęć z zakresu kształtowania pojęć matematycznych prowadzonych przez mgr Małgorzatę Jabłońską w grupie dzieci 6- letnich z wykorzystaniem elementów metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
Temat: „ Jaki to klocek?’’. Klasyfikowanie i segregowanie figur geometrycznych według
wielkości , kształtu i koloru.
Cele główne:
Zapoznanie dzieci ze sposobami definiowania , czyli słownego określania przedmiotów przez wymienienie jego ważnych cech.
Skupienie uwagi na rytmach , wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich.
Cele operacyjne( dziecko):
– Używa nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
– Klasyfikuje i segreguje figury według wielkości, kształtu, koloru .
– Wychwytuje i kontynuuje powtarzający się rytm.
– Koduje regularność rytmiczną – układa szlaczek z figur geometrycznych.
– Kształtuje odporność emocjonalną na sytuacje trudne.
– Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce.
Treści programowe :
Grupowanie przedmiotów ( klasyfikacja) w sensowny sposób i formułowanie uogólnień oraz słownych uzasadnień.
Kodowanie rytmu na papierze .
Szeregi – układanie trudniejszych sekwencji .
Wyodrębnianie i nazywanie figur geometrycznych płaskich. Tworzenie konstrukcji, klasyfikowanie, opisywanie cech.
(Obszar 13 ppwp, obszar 14 ppwp )
Formy aktywności dzieci: słowna, ruchowa , matematyczna, plastyczna
Formy organizacyjne : praca z całą grupą, w zespołach , indywidualna.
Metody : elementy metody E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, ćwiczenia kinezjologii Dennisona , pedagogika zabawy, stawianie zadań do wykonania , działanie , pokaz , objaśnienia, instrukcja , definiowanie.
Środki dydaktyczne : skakanka , kartoniki oznaczające kształt , kolor ,wielkość figur geometrycznych ,klocki Dienes’ha ,4 obręcze ,zestaw figur geometrycznych dla każdego dziecka , kartony , klej.
Przebieg zajęcia:
1. Nić porozumienia – zabawa wprowadzajaca , integrująca grupę .
Dzieci stoją w kole . Trzymają się obiema rękami skakanki . Wszystkie czynności wykonują jednocześnie np. przysiad , ręce w górę ,w dół itp. , tak aby nić(skakanka) nie zerwała się .
2. Figury – zabawa przypominająca i utrwalająca wygląd i nazwy figur geometrycznych.
Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. przydziela im poszczególne figury geometryczne(koło, trójkąt , kwadrat , prostokąt). Na umówiony znak , podanie nazwy danej figury , wstają dzieci z tą figurą, raz obiegają dookoła siedzących i wracają na swoje miejsce . Na hasło : wszystkie figury wstają wszyscy i obracają się dookoła swojej osi.
3.Jaka to figura? – klasyfikownie i segregowanie figur geometrycznych.
N. dzieli dzieci na 4 grupy, każda siada przy jednej obręczy. Pierwsze zadanie polega na klasyfikowaniu i segregowaniu figur wg kształtu zgodnie z informacją na umieszczonym w obręczy kartoniku. Po zakończeniu N. sprawdza wraz z dziećmi poprawność wykonania zadania , wszystkie klocki wracają na wspólny stos .
N. zabiera jedną obręcz, jedna grupę rozdziela do pozostałych.
Drugie zadanie polega na klasyfikowaniu i segregowaniu figur wg koloru zgodnie z informacją na umieszczonych w 3 obręczach kartonikach. Po sprawdzeniu klocki wracają na wspólny stos. N. znowu odkłada jedną obręcz , grupę rozdziela do pozostałych .Trzecie zadanie polega na klasyfikowaniu i segregowaniu figur wg wielkości , zgodnie z informacją na umieszczonych w 2 obręczach kartonikach.
Do jednej obręczy dzieci wkładają duże a do drugiej małe figury.
4. Wybierz klocek – zapoznanie ze sposobem definiwania , słowne określanie kształtu , koloru , wielkości.
Dzieci siedzą na dywanie . N. kładzie przed wybranym dzieckiem 3 kartoniki z kodem i mówi: znajdź mi duże , czerwone koło . Gdy dziecko odnajdzie wskazany klocek N. potwierdza tak , to jest duże czerwone koło . Dz. także potwierdza mam duże , czerwone koło.
5. Pląs – zabawa utrwalająca nazwy figur geometrycznych, rozwijająca koncentrację uwagi , ćwiczenia rytmu.
Dzieci podają sobie figury geometryczne i rytmicznie mówią tekst :
Trójkąt tu , trójkąt tam
Nasz trójkącik dobrze znam .
Jak to miło i wesoło ,
Gdy trójkącik krąży w koło. (To samo: kwadrat , koło , prostokąt .)
6. Geometryczne rytmy – układanie rytmów z figur geometrycznych.
N. układa na tablicy rytm z figur geometrycznych .Dz. układają taki sam na swoich kartonach . N . proponuje, aby każdy ułożył swój powtarzający
się rytm (szlaczek).
7. Kapturek myśliciela – ćwiczenie z kinezjologii Dennisona poprawiające koncentrację.
Dz. chwyta małżowinę uszną kciukiem , palcwm eskazującym i środkowym.
Masuje delikatnie 2-3 razy do góry . Odwraca głowę w lewo – masuje ucho , następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.
8 . Praca indywidualna – zróżnicowana , dostosowana do możliwości dzieci .
Dzieci siedzą przy stolikach . Każde otrzymuje kartkęz narysowanym , powtarzającym się rytmem z figur geometrycznych. Dz. układają figury wg podanego rytmu na kartonie a następnie przyklejają go .
Dobrze wykonane zadanie nagradzane jest uśmiechniętą buzią.
9. Podsumowanie zajęć : ocena wkonanych prac , porządkowanie miejsca pracy.
Ewluacja
Obserwacja działań dzieci .
Poprawność wykonania pracy indywidualnej .