Jesienne zabawy przygotowujące do nauki czytania i pisania

Scenariusz
zajęć prowadzonych w grupie dzieci 5 – letnich

mgr Małgorzata Jabłońska

Temat: Jesienne zabawy przygotowujące do nauki czytania i pisania

Cel ogólny: Doskonalenie umiejętności przygotowujących do nauki czytania i pisania.

Cele szczegółowe:

  • Utrwalenie charakterystycznych cech późnej jesieni.
  • Kształcenie umiejętności dzielenia zdania na wyrazy oraz analizy i syntezy sylabowej.
  • Kształcenie umiejętności globalnego czytania.
  • Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.

Cele operacyjne (dziecko):

  • Zna charakterystyczne cechy późnej jesieni.
  • Dzieli zdanie na wyrazy.
  • Dokonuje analizy i syntezy sylabowej.
  • Globalnie czyta wyrazy.
  • Łączy kropki, ozdabia sylwetkę parasola.
  • Aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Obszary PPWP:

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (14). Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia (4). Wspomaganie rozwoju mowy dzieci (3). Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń (11). Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt (12).

Metody: pedagogika zabawy, metoda P. Dennisona, samodzielne doświadczenia dzieci, słowna, oglądowa   

Formy pracy: z całą grupą, indywidualna

Pomoce: ilustracje, napisy, klamerki, dywaniki, kasztany, karta do pracy indywidualnej, gazety, obręcze, trójkąt muzyczny, obrazek przedstawiający późną jesień ,farba do malowania palcami, karton do ewaluacji, naklejki-nagrody, klej, kredki.

Przebieg zajęcia:

1.Powitanka – rymowanka

„Mało nas, mało nas
chodźcie do nas wszyscy wraz.
Krok do przodu i krok w tył

Żeby dzień wesoły był” (obrót wokół własnej osi)

 2.„Moja litera” – na dywanie w półkolu ułożone są kartoniki z literami. Dziecko odszukuje literę, którą zaczyna się jego imię i siada przed nią na dywanie.

3.„Jesień” – rozmowa w oparciu o obrazek oraz własne obserwacje dzieci na temat charakterystycznych cech późnej jesieni. Dzielenie słowa JESIEŃ na sylaby. Globalne czytanie wyrazu JESIEŃ.

4.Hu, hu, ha – zabawa rytmizująca

Hu, hu, ha 2x (wyklaskiwanie)
Jesień wcale, jesień wcale (uderzenie o uda)
Nie jest zła, nie jest zła (tupanie)

 5.„Wyrazowy jeżyk” – Nauczyciel mówi zdania związane z jesienią. Dziecko przypina tyle klamerek do kartonika, ile słyszy wyrazów w zdaniu np.

Jeż ma kolce.
Wiewiórka robi zapasy na zimę.

Kasia ma duży, kolorowy parasol.

Jesienią bardzo często pada deszcz.

Przedszkolaki zbierają okrągłe, brązowe kasztany.

Dzieci puszczają kolorowe latawce.

 6.„Jesienny wiatr” – ćwiczenia oddechowe.

Dzieci z kawałków gazety formują kule. Na dywanie rozłożone są obręcze. Dzieci dmuchają kule papierowe tak, aby skierować je do obręczy.

 7.„Sylabowe kasztany” – dzieci siedzą na dywanie, przed nimi dywaniki i kasztany. Nauczyciel mówi słowa, dziecko układa na swoim dywaniku tyle kasztanów ile słyszy sylab, np. KASZTANY, PARASOL, ORZECHY, WIATR, JEŻ, itp.

 8.„Co kojarzy się z jesienią?” – na dywanie leżą obręcze, w nich różne obrazki. Dzieci spacerują po dywanie przy dźwiękach trójkąta i oglądają obrazki. Na przerwę w muzyce siadają wokół obręczy, w których są obrazki kojarzące się z jesienią. Chętne dzieci wyszukują wyrazy rozłożone na dywanie i podpisują wybrany obrazek, np. PARASOL, KROPLE, JEŻ, LATAWIEC.

 9.„Kapturek myśliciela” – ćwiczenie kinezjologii Dennisona.

 10.„Parasol” – praca indywidualna. Łączenie kropek, ozdabianie powstałej sylwety, podpisanie obrazka. Nagroda za pracę – naklejka z uśmiechniętą buzią.

 11.Zakończenie – ocena zachowania i aktywności dzieci

12.Karton ze słońcem i chmurą.

Jeżeli dziecko zadowolone jest z zajęć, dobrze się bawiło, odbija swój kciuk pod słońcem, jeżeli nie to pod chmurą.