POTRAFIMY SPRAWNIE RACHOWAĆ

                                           Scenariusz zajęć z zakresu edukacji matematycznej

                                          prowadzonych w grupie dzieci 5-6 letnich

Opracowanie i prowadzenie:

mgr Małgorzata Jabłońska

Temat: Potrafimy sprawnie rachować.

Cele główne:

  • Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych oraz w pamięci.
  • Kształcenie umiejętności liczenia dwójkami, trójkami, czwórkami itd.
  • Kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich liczby.
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku.
  • Kształtowanie zdolności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

Cele operacyjne:

  • Sprawnie dodaje i odejmuje, rachuje na palcach i innych zbiorach zastępczych oraz w pamięci.
  • Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę.
  • Liczy dwójkami, trójkami, czwórkami itd.
  • Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie sobie dostępnym.
  • Radzi sobie w sytuacjach trudnych.

Treści programowe:

  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
  • Stwarzanie warunków do liczenia w różnych zabawach, ćwiczeniach, codziennych sytuacjach.
  • Liczenie obiektów niewidocznych (np. dźwięków) i określanie ich liczby.
  • Posługiwanie się liczebnikami w zakresie kardynalnym i porządkowym.
  • Liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami itp.
  • Rozpoznawanie cyfr od 0 do 9 i liczby 10.

Formy aktywności dziecięcej: matematyczna, językowa, ruchowa, plastyczna

Formy organizacyjne: praca z całą grupą, praca indywidualna

Metody: elementy metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, ćwiczenia kinezjologii Dennisona, stawianie      zadań do wykonania, pokaz, instrukcja, działanie

Środki wspomagające działania: duża obręcz, kółka od sersa, groch, koperty z cyframi 1-9 dla każdego   dziecka , kolorowe nakrętki, klamerki, trójkąt, tamburyno, sylwety motyla z zagadkami, kostki do gry, słoneczko, chmurka, serduszka, magnesy, dywaniki, kartonowy trójkąt, kwadrat i prostokąt dla każdego dziecka

Przebieg zajęcia:

  • „Witamy swoje palce” – N. mówi rymowankę, a dzieci realizują jej treść :

Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk.

Wskazujące gotowe? Tak!- wystawiony drugi palec.

Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec.

Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec.

Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec.

Wszystkie palce gotowe? Tak!

Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę.

        Następnie dzieci przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem

        ich. Określają ile palców jest razem w obu dłoniach.

  • „Słucham i liczę” – ćwiczenia liczbowe , odtwarzanie zasłyszanych dźwięków.

N wrzuca do kubka określoną liczbę kolorowych nakrętek w takim tempie, aby dzieci mogły je policzyć. Następnie układają przed sobą tyle samo nakrętek  podpisując je odpowiednią cyfrą.

W celu sprawdzenia dzieci przeliczają wysypane liczmany z kubka N. Kto miał tyle samo dobrze wykonał zadanie. Następnie N. uderz w metalowy trójkąt, a dzieci odtwarzają  ilość dźwięków za pomocą liczmanów odpowiednio je podpisując .Przy kolejnym powtórzeniu zabawy N. uderza w trójkąt, a dzieci podskakują tyle razy ile dźwięków usłyszą.

  • „Karmimy gołębie”- zabawa ruchowo – matematyczna. Dzieci maszerują po obwodzie koła, otrzymując od N. kółka od sersa. Gdy wszystkie mają obręcze odwracają się do środka koła

kładąc je przed sobą, to są gniazda. W dużej obręczy w środku koła wysypany jest groch. Gdy N. gra na tamburynie dzieci biegają po sali, na przerwę w muzyce podchodzą do obręczy, biorą jedno ziarno grochu i zanoszą do” gołębiego gniazda”(kółka od sersa). Dziecko ma uzbierać 9 ziaren grochu – przelicz groch i układa z niego cyfrę 9.

  • „Dodajemy i odejmujemy” –  dzieci otrzymują kartonowe figury geometryczne, klamerki, manipulują nimi – dodają i odejmują, ustalając wynik działania. Liczą dodając i odejmując po dwa, po trzy , cztery w zakresie swoich możliwości.
  • „Matematyczne zagadki” – dzieci siedzą w półkolu, N. rozkłada sylwety motyla oznaczone cyframi od 1 do 9, z drugiej strony napisana jest zagadka. Wybrane dziecko rzuca kostką, przelicza liczbę oczek i podaje N. motyla z odpowiednią cyfrą. N. odczytuje zagadkę dzieci podają odpowiedź. Następnie dzieci rzucają dwiema kostkami, przeliczają oczka, dodają i podają motyla z odpowiednią cyfrą, rozwiązują zagadki przeczytane przez N.

1.Jak nazywa się duży palec u dłoni?

2. Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła.

3. Którą dłoń podajemy na powitanie?

4. Ile palców u obu dłoni ma człowiek?

5. Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?

6. Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?

7. Która z tych liczb jest większa  6 czy 4 ?

8. Ile to jest razem 4i 4 ?

9. Ile boków ma trójkąt ?

  • „Kapturek myśliciela”– ćwiczenie kinezjologii Dennisona poprawiające koncentrację.

Dziecko chwyta małżowinę uszną kciukami, palcami wskazującym i środkowym, masuje delikatnie dwa, trzy razy do góry, odwraca głowę w lewo, następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.

  • Praca indywidualna dostosowana do możliwości dzieci. Karty pracy utrwalające zdobyte wiadomości i umiejętności. Poprawnie wykonane zadania nagradzane są uśmiechniętą buzią.
  • Ewaluacja – obserwacja, poprawność  wykonanej pracy indywidualnej.

             „Słoneczko i chmurka” Dziecko przypina serduszko pod słoneczkiem jeżeli zajęcie podobało się

               mu i jest zadowolone ze swojej pracy, a pod chmurką jeżeli nie.

  • Zakończenie