Sprawozdanie z realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla przedszkoli „Skąd się biorą produkty ekologiczne” w grupach Misiolandia i Motyle, który powstał w wyniku zawarcia porozumienia o współpracy między Głównym Inspektoratem Sanitarnym, a Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Główne założenie programu to zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne, kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych, propagowanie zdrowego stylu życia i zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
Aby zwiększyć skuteczność programu,o jego realizacji, celach i założeniach drogą mailową poinformowani zostali rodzice. Zadaniem rodziców, do którego chętnie się przyłączyli było odnalezienie w sklepie wspólnie z dzieckiem i zakupienie produktów ekologicznych oznaczonych znaczkiem EKO, potrzebnych do zajęć. Przyniesione produkty rodzice przeznaczyli do degustacji przez dzieci podczas zajęć.
Po realizacji programu z informacji zwrotnej od rodziców wynika, że dzieci bardzo dużo dowiedziały się na zajęciach dotyczących żywności ekologicznej, opowiadały w domu o zdobytych informacjach, odszukiwały na produktach znaczków EKO i zachęcały rodziców do korzystania z ekologicznych toreb na zakupy. Rodzice uważają również, że trzeba podejmować w przedszkolu taką tematykę i uświadamiać dzieci.
Zajęcia w ramach programu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” realizowane były poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej. Podczas zajęć edukacyjnych, dzieci nauczyły się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.
Program realizowany był poprzez tygodniowy cykl zajęć:
- EKO produkty
- Piramida zdrowego żywienia
- Zdrowy styl życia
- Aktywnie spędzamy czas
- Ekoimiona
Do realizacji zajęć korzystaliśmy:
– scenariusz przeprowadzenia lekcji
– film z lekcją pokazową https://www.youtube.com/watch?v=GL9u4MzDjps
– broszurę dla każdego dziecka https://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2019/09/Produkty_ekologiczne_publikacja_poprawiona.pdf
– film animowany https://www.youtube.com/watch?v=7_2NNcSqu5w
– dodatek – webinaria (seminarium internetowe) #po1profilaktyka – Jak prowadzić dziecko ku zdrowiu?, Jak skutecznie prowadzić edukację zdrowotną?
Działania podczas realizacji programu:
- Włączenie rodziców do programu
- Prezentacja toreb ekologicznych przyniesionych przez nauczyciela– rozmowa na temat korzyści, jakie wypływają z ich używania. Wspólne pakowanie do toreb produktów ekologicznych przyniesionych przez dzieci potrzebnych do zajęć.
- Poznanie niskoprzetworzonych produktów ekologicznych i zachęcenie do ich rozpoznawania i spożywania
- Wyłonienie znaczka EKO. Wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie – Jak myślicie, co te znaczki nam mówią, o czym informują?
- Oglądanie filmu pt. SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE? – rozmowa ukierunkowana obejrzanym filmem.
- W ramach zajęć z terapii ręki – wykonanie z materiałów o różnych fakturach znaczka EKO
- Wykonanie z klocków plastikowych napisu EKO- przez grupę chłopców i dziewczynek
- Rekonstrukcja piramidy żywienia i analiza jej zawartości – zachęcanie dzieci do wypowiadania się na tematzestawu produktów na różnych paskach piramidy– wspólne ustalenie, że musimy jeść wszystko to, co jest wyszczególnione na paskach piramidy i , że nasze pożywienie musi być urozmaicone
- Wykonanie przez dzieci własnych piramid zdrowia
- Promowanie zdrowego stylu życia. Praca grupowa – wykonanie plakatu promującego zdrowy styl życia nt. „Aktywnie po zdrowie” – poszerzenie wiedzy dzieci na temat znaczenia zdrowego stylu życia, w tym aktywności fizycznej
- „Jak spędzamy wolny czas” – wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza D. Gellner „Teleludek” i własnych doświadczeń. Kształcenie wypowiedzi wielozdaniowych związanych z treścią utworu, próba określania głównej myśli utworu i odpowiedzenia na pytanie Dlaczego długie oglądanie telewizji jest szkodliwe? „Aktywnie spędzamy czas” – omówienie ilustracji. Wybór przez dzieci obrazka, który pokazuje jak one najchętniej spędzają swój wolny czas. Uzasadnienie wypowiedzi.
- Wyrabianie właściwych nawyków w zakresie higieny, przede wszystkim mycia rąk. Uświadamianie, że ręce są głównym nośnikiem czynników chorobotwórczych i że prawidłowe mycie rąk zapobiega przenoszeniu chorób. Ustalanie, w jakich sytuacjach powinno się myć ręce-przed jedzeniem, po wyjściu z toalety, po zabawie ze zwierzęciem, po powrocie do domu.
- Pokaz mycia rąk i mycie rąk przed degustacją ekologicznych produktów przyniesionych przez dzieci
- Nadawanie sobie Ekoimion – utrwalanie wiedzy dzieci dotyczącej pochodzenia
i spożywania produktów ekologicznych oraz zdrowego stylu życia - Wykonanie pracy plastycznej na temat „Ekoprodukt” – wycinanie z gazetek promocyjnych obrazków produktów spożywczych oznaczonych znaczkiem EKO i przyklejanie na wspólny karton
- Promowanie produktów ekologicznych przez wspólne wymyślenie hasła reklamowego „Jedzmy produkty ekologiczne, a będziemy silni i zdrowi, jak: witaminy, lew, superman, ryba, świat, siłacz ….”