Logopedia

Mowa odgrywa bardzo istotną rolę w życiu człowieka. Jest decydującym środkiem komunikacji międzyludzkiej, ułatwiającym poznanie świata. Szczególną rolę odgrywa w życiu młodego człowieka, przed którym stoi wyzwanie rozpoczęcia nauki w szkole. Dziecko poznaje świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia, uczucia i obawy. Podstawową wiedzę o tym, jak rozwija się mowa dziecka powinien posiadać każdy rodzic, aby umiejętnie kierować jej rozwojem.

Kiedy do logopedy?

Obserwujmy dziecko i udajmy się do specjalisty, jeżeli:

  • podczas mówienia wsuwa język między zęby (bez względu na wiek),
  • ma zmiany anatomiczne w obrębie narządów mowy, np. krótki język, skrócone wędzidełko pod językiem, krzywy zgryz,
  • mówi przez nos,
  • istnieje wątpliwość, czy dobrze słyszy,
  • zamienia głoski dźwięczne ich bezdźwięcznymi odpowiednikami, np. buda – puda,
  • nie wymawia samogłosek ustnych: a, o, e, u, y, i,
  • zniekształca głoski,
  • zacina się podczas mówienia.

Jak odróżnić wadę wymowy od nieukończonego rozwoju mowy?

  • 6-latek powinien mieć opanowane wszystkie głoski i technikę mówienia
  • 5-latek ma prawo mówić jeszcze lyba zamiast ryba, zaczyna wymawiać sz, ż, cz, dż
  • 4-latek poprawnie wymawia s, z, c, dz, k, g
  • 3-latek – jego mowa może cechować się wieloma nieprawidłowościami: np. tula – kura, brzmi dziecinnie, opuszcza sylaby w wyrazie, upraszcza grupy spółgłoskowe, np. śupa midolowa – zupa pomidorowa, ale potrafi podnieść język do podniebienia podczas realizacji l i opanowuje wymowę głosek f, w

Terapię logopedyczną podejmujemy, jeżeli głoska jest deformowana (jej brzmienie jest zniekształcone), np. r francuskie.

W naszym przedszkolu zajęcia logopedyczne przeprowadzane są zgodnie z procedurą udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie, bądź w małych zespołach w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia danej wady lub zaburzenia.

Konsultacje dla rodziców odbywać się będą po wcześniejszym kontakcie drogą e-mail pod adresem – logopediamp3@gmail.com i ustaleniu formy konsultacji.

W zakres opieki logopedycznej w przedszkolu wchodzi:

  • diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci;
  • prowadzenie ćwiczeń logopedycznych z dziećmi, u których stwierdzono zaburzenia komunikacji językowej;
  • prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej, w zależności od rozpoznanych potrzeb;
  • wspieranie nauczycieli w działaniach usprawniających aparat mowny dzieci;
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej;
  • współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna w celu włączenia ich w proces terapii ich dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu;
  • konsultacje dla zainteresowanych rodziców;

Zajęcia logopedyczne mają na celu:

  • usprawnianie funkcji warunkujących prawidłowy przebieg nauki mowy i mówienia;
  • stymulowanie procesu nabywania kompetencji i językowych;
  • usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej;
  • pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem i rozumieniem mowy;
  • prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę.

Zasady terapii logopedycznej:

  1. Etap przygotowawczy:
  • ćwiczenia narządów artykulacyjnych (m. in. języka, warg)
  • usprawnianie słuchu fonematycznego
  • ćwiczenia oddechowe,
  • ćwiczenia fonacyjne.

2) Wywołanie i utrwalenie głoski:

  • utrwalenie głoski w izolacji,
  • utrwalenie głoski w sylabach,
  • utrwalenie głoski w wyrazach,
  • utrwalenie głoski w wyrażeniach i zdaniach,
  • etap automatyzacji (utrwalenie głoski w mowie spontanicznej)

Wskazówki dla rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną:

  • Nawiązanie kontaktu z logopedą w celu uzyskania informacji o stanie mowy dziecka i otrzymania informacji na temat pracy z dzieckiem w domu.
  • Dopilnowanie, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
  • Utrwalanie z dzieckiem materiału zawartego w zeszycie.
  • Codzienne prowadzenie ćwiczeń z dzieckiem przed lustrem.
  • Prowadzenie ćwiczeń domowych w atmosferze spokoju, zrozumienia trudności dziecka (pośpiech i nerwowość utrudniają przyswajanie materiału).
  • Chwalenie dziecka nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie mobilizuje do wysiłku.

Tylko wtedy, gdy dziecko systematycznie uczęszcza na zajęcia, rodzice prowadzą z dzieckiem ćwiczenia, stosując się do wyżej zawartych zaleceń, można liczyć na efekty terapii logopedycznej.

Pamiętajmy, że dla dziecka w wieku przedszkolnym ćwiczenia logopedyczne powinny wiązać się z zabawą, a nie przymusem żmudnej pracy.

Neurologopeda: mgr Małgorzata Trojnar