Scenariusz zajęć z zakresu edukacji matematycznej
prowadzonych w grupie dzieci 5-6 letnich
Opracowanie i prowadzenie:
mgr Małgorzata Jabłońska
Temat: Potrafimy sprawnie rachować.
Cele główne:
- Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych oraz w pamięci.
- Kształcenie umiejętności liczenia dwójkami, trójkami, czwórkami itd.
- Kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich liczby.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku.
- Kształtowanie zdolności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Cele operacyjne:
- Sprawnie dodaje i odejmuje, rachuje na palcach i innych zbiorach zastępczych oraz w pamięci.
- Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę.
- Liczy dwójkami, trójkami, czwórkami itd.
- Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie sobie dostępnym.
- Radzi sobie w sytuacjach trudnych.
Treści programowe:
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
- Stwarzanie warunków do liczenia w różnych zabawach, ćwiczeniach, codziennych sytuacjach.
- Liczenie obiektów niewidocznych (np. dźwięków) i określanie ich liczby.
- Posługiwanie się liczebnikami w zakresie kardynalnym i porządkowym.
- Liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami itp.
- Rozpoznawanie cyfr od 0 do 9 i liczby 10.
Formy aktywności dziecięcej: matematyczna, językowa, ruchowa, plastyczna
Formy organizacyjne: praca z całą grupą, praca indywidualna
Metody: elementy metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, ćwiczenia kinezjologii Dennisona, stawianie zadań do wykonania, pokaz, instrukcja, działanie
Środki wspomagające działania: duża obręcz, kółka od sersa, groch, koperty z cyframi 1-9 dla każdego dziecka , kolorowe nakrętki, klamerki, trójkąt, tamburyno, sylwety motyla z zagadkami, kostki do gry, słoneczko, chmurka, serduszka, magnesy, dywaniki, kartonowy trójkąt, kwadrat i prostokąt dla każdego dziecka
Przebieg zajęcia:
- „Witamy swoje palce” – N. mówi rymowankę, a dzieci realizują jej treść :
Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk.
Wskazujące gotowe? Tak!- wystawiony drugi palec.
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec.
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec.
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec.
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę.
Następnie dzieci przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem
ich. Określają ile palców jest razem w obu dłoniach.
- „Słucham i liczę” – ćwiczenia liczbowe , odtwarzanie zasłyszanych dźwięków.
N wrzuca do kubka określoną liczbę kolorowych nakrętek w takim tempie, aby dzieci mogły je policzyć. Następnie układają przed sobą tyle samo nakrętek podpisując je odpowiednią cyfrą.
W celu sprawdzenia dzieci przeliczają wysypane liczmany z kubka N. Kto miał tyle samo dobrze wykonał zadanie. Następnie N. uderz w metalowy trójkąt, a dzieci odtwarzają ilość dźwięków za pomocą liczmanów odpowiednio je podpisując .Przy kolejnym powtórzeniu zabawy N. uderza w trójkąt, a dzieci podskakują tyle razy ile dźwięków usłyszą.
- „Karmimy gołębie”- zabawa ruchowo – matematyczna. Dzieci maszerują po obwodzie koła, otrzymując od N. kółka od sersa. Gdy wszystkie mają obręcze odwracają się do środka koła
kładąc je przed sobą, to są gniazda. W dużej obręczy w środku koła wysypany jest groch. Gdy N. gra na tamburynie dzieci biegają po sali, na przerwę w muzyce podchodzą do obręczy, biorą jedno ziarno grochu i zanoszą do” gołębiego gniazda”(kółka od sersa). Dziecko ma uzbierać 9 ziaren grochu – przelicz groch i układa z niego cyfrę 9.
- „Dodajemy i odejmujemy” – dzieci otrzymują kartonowe figury geometryczne, klamerki, manipulują nimi – dodają i odejmują, ustalając wynik działania. Liczą dodając i odejmując po dwa, po trzy , cztery w zakresie swoich możliwości.
- „Matematyczne zagadki” – dzieci siedzą w półkolu, N. rozkłada sylwety motyla oznaczone cyframi od 1 do 9, z drugiej strony napisana jest zagadka. Wybrane dziecko rzuca kostką, przelicza liczbę oczek i podaje N. motyla z odpowiednią cyfrą. N. odczytuje zagadkę dzieci podają odpowiedź. Następnie dzieci rzucają dwiema kostkami, przeliczają oczka, dodają i podają motyla z odpowiednią cyfrą, rozwiązują zagadki przeczytane przez N.
1.Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2. Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła.
3. Którą dłoń podajemy na powitanie?
4. Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5. Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6. Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7. Która z tych liczb jest większa 6 czy 4 ?
8. Ile to jest razem 4i 4 ?
9. Ile boków ma trójkąt ?
- „Kapturek myśliciela”– ćwiczenie kinezjologii Dennisona poprawiające koncentrację.
Dziecko chwyta małżowinę uszną kciukami, palcami wskazującym i środkowym, masuje delikatnie dwa, trzy razy do góry, odwraca głowę w lewo, następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.
- Praca indywidualna dostosowana do możliwości dzieci. Karty pracy utrwalające zdobyte wiadomości i umiejętności. Poprawnie wykonane zadania nagradzane są uśmiechniętą buzią.
- Ewaluacja – obserwacja, poprawność wykonanej pracy indywidualnej.
„Słoneczko i chmurka” Dziecko przypina serduszko pod słoneczkiem jeżeli zajęcie podobało się
mu i jest zadowolone ze swojej pracy, a pod chmurką jeżeli nie.
- Zakończenie