Scenariusz zajęć ruchowych dla dzieci 5-letnich

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI RUCHOWEJ 
I ZDROWOTNEJ  W DNIU 14.12.2012r.

Grupa: 5 – latki

Prowadząca: mgr Małgorzata Trojnar

Temat: Gimnastyka dobra sprawa – zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem gazet.

Obszar podstawy programowej:

  • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci (5).
  • Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec (8).

Treści programowe / zadania:

  • Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • Współdziałanie podczas zabaw,
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych,
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem elementów metody R. Labana,
  • Rozwijanie sprawności całego ciała w toku zabaw ruchowych,
  • Utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby,
  • Wykorzystanie w zabawach i ćwiczeniach niekonwencjonalnych przyborów,

Cele ogólne:

  • Rozwijanie sprawności motorycznej w zakresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności,
  • Kształtowanie pomysłowości oraz inwencji twórczej,
  • Wyrabianie umiejętności działania zespołowego.
  • Dostarczenie dzieciom okazji do spontanicznych działań i wyrażania radości,
  • Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu z muzyką.

Cele szczegółowe – dziecko:

  • Rozwija swoją naturalną ruchliwość,
  • Wykonuje ćwiczenia ruchowe przy muzyce,
  • Poznaje właściwości gazety,
  • Współpracuje z rówieśnikami
  • Wyrabia wrażliwość słuchową,
  • Łatwiej nawiązuje kontakty i jest bardziej otwarte,
  • Uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je,

Metody:

Elementy metody R. Labana,

Czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających,
Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń 
Oglądowe – pokaz,

Formy pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

Środki dydaktyczne:

Odtwarzacz CD, płyty z muzyką, gazety, kosz z uśmiechniętą buzią, kosz z smutną buzią.

Przebieg:

I Część wstępna:

v  Ćwiczenie słuchowo-ruchowe „Tańczmy tak, jak podpowiada muzyka”– różnicowanie rytmu.

v  Zabawa ruchowa w kole – dzieci stoją w kole jedno za drugim- podawanie gazety nad głową, między nogami i za plecami.

v Zapoznanie dzieci z tematem zajęć.

v    Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem gazet. Marsz po kole przy muzyce – rozdanie dzieciom podwójnej kartki z gazety.

II Część główna:

v  Położenie gazety rozłożonej na podłodze – wchodzenie i schodzenie z gazety, przodem i bokiem.

v  Składanie gazety na pół – przeskoki w przód, w tył, bokiem przez gazetę.

v  Składanie gazety na ¼ – obieganie złożonej gazety, gdy gra muzyka, gdy zamilknie – przysiad na gazecie.

v  „Mycie podłogi”. W siadzie klęcznym w kręgu. Gazeta na podłodze przed sobą. Ręce na gazecie. Przesuwanie obszernymi ruchami gazety w różnych kierunkach.

v  „Raczki”. Chodzenie na czworakach tyłem z gazetą na brzuchu.

v  Przekładanie gazety nad głową i na dole z ręki do ręki z przodu i za plecami.

v  Przekładanie gazety między nogami w różnych kierunkach,

v  Leżenie na plecach, przekładanie gazety pod plecami i nad brzuchem.

v  Ćwiczenie wyprostne – wzmacniające mięśnie grzbietu – dzieci siadają w siadzie klęcznym, podnoszą gazetę w górę, skłaniają się w przód sięgając jak najdalej, 
a następnie przechodzą do siadu.

v  „Karuzela” dzieci siedzą  na złożonej gazecie, odpychają się stopami i rękami kręcąc się wkoło.

v  Ćwiczenie tułowia: -dzieci robią skłony naprzemiennie dotykając gazetą raz do jednej stopy, raz do drugiej; siad rozkroczny, dzieci robią skłony raz do jednej stopy, raz do drugiej.

v  Ćwiczenie mięśni brzucha „Rowerek” – dzieci leżą na plecach, trzymają gazetę – kierownicę i naśladują jazdę na rowerze.

III Część końcowa:

v  Ćwiczenie stóp „Zwijanie gazety” – dzieci siedzą w siadzie i palcami u stóp zwijają gazetę.

v  Relaks – dzieci kładą gazetę na klatce piersiowej w pozycji leżącej i przy spokojnej muzyce z cyklu „Muzyka relaksacyjna”. Wykonywanie głębokich wdechów nosem oraz wydechów ustami.

v  Ewaluacja: dzieci biorą gazety i odkładają je do  koszyka z uśmiechniętą buzią    (jeśli zajęcie podobało się) lub smutną ( jeśli się nie podobało).

v   Podziękowanie za zabawę.