Scenariusz zajęć koleżeńskich z zakresu kształtowania gotowości do nauki czytania i pisania

SCENARIUSZ ZAJĘĆ KOLEŻEŃSKICH Z ZAKRESU KSZTAŁTOWANIA GOTOWOŚCI DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA PRZEPROWADZONEGO  W GRUPIE DZIECI 5, 6 –  LETNICH  DNIA 05.12.2013

Temat: Zabawy z literkami. Zapoznanie ze znakiem graficznym głoski i – literą i, I.

Prowadzące zajęcie: Beata Ewa Mikłasz

Obszar podstawy programowej:

  1. 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie w zabawie  i w sytuacjach zadaniowych.

Zagadnienia programowe:

  • Reguły obowiązujące społeczność grupową
  • Współdziałanie i współpraca

Obszar podstawy programowej:

14. 2. , 14. 4, 14. 6. , 14.7. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

Zagadnienia programowe:

  • Pamięć ruchowa i koordynacja sensoryczno – motoryczna
  • Sprawności percepcyjno – motoryczne – z wykorzystaniem materiału obrazkowego
  • Sprawność manualna
  • Słuch fizjologiczny i fonematyczny
  • Symbole i czytanie

Cel ogólny:

  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu pozytywnej motywacji do nauki czytania i pisania

Cele szczegółowe:

  • doskonalenie procesów poznawczych: analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej;
  • wprowadzenie litery ,,i, I”;
  • wdrażanie do wydłużonego czasu koncentracji uwagi poprzez zastosowanie gier i zabaw językowych;
  • wzmacnianie wiary w siebie poprzez uwzględnienie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka;
  • doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie.

Cele operacyjne – dziecko:

  • potrafi obserwować, słuchać i wyciągać wnioski;
  • poprawnie wymawia proponowane słowa;
  • dzieli wypowiadane wyrazy na sylaby;
  • dokonuje analizy i syntezy słuchowej wybranych wyrazów;
  • wyróżnia głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie;
  • kojarzy literę z nazwą przedmiotu przedstawionego na rysunku
  • wskazuje ilustrację, w nazwie której jest podana konkretna głoska;
  • zna nową literę „i, I”, podaje wyrazy z nową literą
  • rozpoznaje znak litery „i”, „ I” w wyrazach;
  • odtwarza podany kształt w powietrzu;
  • układa znak litery „i”, „ I” z kolorowych sznurówek;
  • przestrzega ustalonych reguł podczas zabaw;
  • współpracuje z innymi.

Metody (według M. Kwiatkowskiej):

  • słowna – rozmowa
  • percepcyjna – pokaz
  • czynna – zadań stawianych dziecku

Pozostałe metody:

  • elementy odimiennej nauki czytania I. Majchrzak
  • elementy Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Środki dydaktyczne i materiały: nagranie CD utworu: „Wyciszanka”,  ilustracje przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę ,,i”, rebusy obrazkowo – literowe, kolorowe sznurówki, karty pracy z serii „Kolorowe szlaczki”, wizytówki z imionami dzieci, opaski do zabawy ,,Klej”, karty do pracy indywidualnej

Przebieg zajęć:

  • Piosenka ,,Wyciszanka”
  • Wyłonienie wyrazu podstawowego ,,igła”.

Rozwiązanie zagadki:

To zagadka bardzo prosta.

Ma je krawiec, jeż i sosna (igły)

Opowiedzcie, jak wygląda i do czego służy igła.

  • „Ukryta literka”

– dzielenie wyrazu ,,igła” na sylaby, liczenie sylab, układanie schematu sylabowego wyrazu

– wymienianie głosek w wyrazie „igła”, liczenie tych głosek, układanie schematu głoskowego wyrazu

  • Posłuchajcie teraz krótkiego wierszyka:

,,I” jak igła jest cieniutkie,

nie za długie, nie za krótkie.

Mieszka sobie w igielniku,

jest w iskierce i imbryku.

Nigdy nie chce zdania kończyć,

za to jak imadło łączy.

Wyjaśnienie nieznanych słów.

  • Wyrazy z „i” – wyszukiwanie ilustracji, w których nazwach ukryły się głoski ,,i, I”.
  • Zabawa z elementem ćwiczenia grafomotorycznego – przy wypowiadaniu słów rymowanki przez nauczycielkę, zadaniem dzieci jest wodzenie palcem po karcie pracy               z serii „Kolorowe szlaczki” – jeż, rozpoczynając od strzałki, aż do uzyskania całej postaci jeża przy słowach: ,,jak imadło łączy’.
  • Zabawa ruchowa: skakanka rozłożona na podłodze – przeskakiwanie obunóż, przesuwając się do przodu, tak jak podczas szycia igła  przesuwa się po materiale.
  • Pokaz znaków litery „i”, „ I” drukowanej i pisanej

– z jakich elementów składa się litera ,,i, I”

– układanie wzoru małej i dużej litery z kolorowej sznurówki

– wykorzystanie sznurówki do ćwiczenia manualnego ,,przyszywamy guzik” – złączcie kciuk z palcem wskazującym tej samej dłoni i ,,nawleczcie igłę”, przeciągając przez ,,ucho” sznurówkę. Naśladujcie gestami przyszywanie guzika.

  • Zabawa czytelnicza według I. Majchrzak „Wizytówki”- dzieci szukają w swoich  imionach liter ,,i, I”. Kto ma literę „ I” jest królem, kto „i” księciem.
  • Rebusy obrazkowo – literowe – wspólne odczytanie rebusów przygotowanych przez nauczycielkę
  • Zabawa głoskami „Klej” – nauczycielka wybiera trójkę dzieci. Są to dzieci – „kleje”. Nakłada im na głowy opaski z obrazkami. W rytm włączonej muzyki wszyscy biegają po sali. Na przerwę w muzyce przyklejają się do dzieci – „klei” tylko te dzieci, w imionach których występują głoski rozpoczynające nazwy obrazków, które są umieszczone na opaskach dzieci „klei”. Kiedy prowadzący mówi: ,,hej, hej, puścił klej”, to zaklęcie uwalnia wszystkie dzieci. Zabawa toczy się dalej – ze zmianą dzieci – „klei”.
  • Praca indywidualna z wykorzystaniem kart pracy – kolorowanie ilustracji z głoską ,,i” zaznaczanie czerwonym kolorem miejsca litery ,,i” w wyrazach.