Scenariusz „Dnia Marchewki” przeprowadzonej w grupie dzieci 4,5-letnich w grupie
III „Smerfolandia”
Prowadząca: Małgorzata Trojnar
Cele:
– kształtowanie postawy prozdrowotnej
– zwrócenie uwagi na walory odżywcze i smakowe warzyw, a w szczególności marchewki
– utrwalenie wiadomości z zakresu rozpoznawania i nazywania warzyw
– wdrażanie do uważnego słuchania oraz odpowiadania na pytania
– rozwijanie aktywności twórczej i pomysłowości
– doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
– kształtowanie sprawności manualnej.
Formy pracy:
– zbiorowa
Metody pracy:
– słowna (objaśnienia, instrukcje, rymowanka, rozmowa)
– praktyczna (zadania stawiane do wykonania)
– oglądowo-praktyczna (pokaz plakatu i ilustracji połączony z zadaniem)
Środki dydaktyczne:
-arkusz panieru, klej, papier w kolorze pomarańczom i zielonym, pomarańczowa koperta ze śladami króliczych łapek, w której znajduje się list od królika Szarusia, sylwety dużych marchewek z opisanymi z jednej strony zadaniami; drugi list od królika Szarusia, piosenka „Urodziny marchewki”, odtwarzacz CD, pła CD, warzwa, wykałaczki, marchew, robot kuchenny.
Miejsce realizacji: sala przedszkolna
Przebieg „Dnia Marchewki”:
I część dnia
1. Powitanie wszystkich dzieci. Dzieci siedzą w półkolu na dywanie. Nauczycielka wita wszystkich słowami: Dziś jest dzień wyjątkowy, bo zupełnie marchewkowy. Pomarańczowe stroje mamy i do zabawy razem ruszamy.
Wspólne wykonanie wielkiej marchewki na dużym arkuszu papieru. Wklejanie szablonu marchewki kulami z papieru w kolorze pomarańczowym i zielonym.
II część dnia
1. Odczytanie listu od królika Szarusia
Nauczycielka informuje dzieci o znalezionej w sali przedszkolnej kopercie. Zwraca się do nich: Przyjrzyjcie się uważnie śladom pozostawionym na kopercie, a może dowiecie się kto wam ją zostawił. Dzieci samodzielnie lub wspólnie z prowadzącą dochodzą do wniosku, że to prezent od królika. Przedszkolaki wyjmują z koperty list, który odczytuje nauczycielka:
Witajcie dzieci! Jestem królik Szaruś. Dowiedziałem się od ptaszków, że obchodzicie dziś w przedszkolu „Dzień Marchewki”. Jak wiecie, jest ona moim wielkim przysmakiem, uwielbiam chrupać świeżutkie marchewki. Z okazji tego święta postanowiłem przygotować dla was kilka ciekawych zadań. Po ich wykonaniu czeka na wszystkich miła niespodzianka. Życzę wspaniałej zabawy i powodzenia!
2. Wykonywanie zadań przygotowanych przez królika Szarusia
Przedszkolaki kolejno wyjmują z koperty sylwety dużych marchewek, a nauczycielka odczytuje napisane na nich zadania.
Zadanie 1 – Słuchanie piosenki „Urodziny marchewki” połączone z prezentacją warzyw
Przed wami dzieci pierwsze zadanie. Wiem, że rozpoznajecie już niektóre warzywa. Wysłuchajcie uważnie piosenki „Urodziny marchewki”, a następnie wymieńcie pojawiające się w niej warzywa. Spójrzcie na przygotowaną planszę. Posłuchajcie jeszcze raz czytanego przez nauczycielkę tekstu, podpowiadając jej nazwy kolejnych warzyw. Zastanówcie się razem, dlaczego marchewka jest tak ważnym warzywem.
Zadanie 2 – „Na tropie marchewki”
Zamieniłem waszą salę przedszkolną w marchewkowy ogród. W różnych jej miejscach ukryłem marchewki. Wszscy wspólnie szukają marchewek w Sali.
Zadanie 3 – „Marchewkowe pląsy”
Świetnie moje kochane przedszkolaki! Odnaleźliście wszystkie marchewki. Zapraszam teraz do tańca przy muzyce z odnalezionym warzywem. Poruszajcie się tak, aby nie wypadło ono wam z rąk.
Zadanie4 –„Wesołe warzywa”
Brawo! Odgadliście nazwy ukrytych warzyw. Przed wami ostatnie zadanie. Będzie ono polegało na ozdobieniu marchewkami innych warzyw oczywiście z pomocą Pani. Porozmawiajcie z panią na temat powstałej pracy i spróbujcie nadać jej odpowiedni tytuł.
3. Odczytanie listu od królika Szarusia,
Po wykonaniu wszystkich zadań nauczycielka odczytuje list od królika Szarusia, który został wsunięty pod drzwi sali przedszkolnej:
Gratuluję! Świetnie sobie poradziliście. Wykonaliście wszystkie przygotowane dla was zadania. Doceniam wasze starania. Życzę wam wielu niezapomnianych przygód. Królik Szaruś.
4. Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem pomarańczowych kartek papieru.
III część dnia
Wykonanie surówki z marchewki przy pomoc robota kuchennego. Nauczycielka dziękuje dzieciom za ich starania oraz wysiłek włożony w pracę, po czym zaprasza wszystkich na degustację świeżej surówki z marchewki. Po poczęstunku nikt nie ma już wątpliwości, że warzywa są nie tylko zdrowe, ale również smaczne. Nauczycielka proponuje: Zawołajmy wszyscy razem. Marchewki chrupiemy, bo zdrowi być chcemy.