Motyle

Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz

wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć,

lecz twórzmy warunki do myślenia.

Nie żądajmy, lecz przekonujmy.

Pozwólmy pytać i powoli rozwijać jego

umysł tak, by samo tego chciało.

~   Janusz Korczak  ~

Nauczycielki grupy „MOTYLE”:
mgr Agata Gołębiowska
mgr Małgorzata Jabłońska

Pomoc nauczyciela:
Ewa Hanasiewicz

        Dzieci z grupy Motyle kolejny rok uczęszczają do przedszkola. Są więc bardzo samodzielne w czynnościach samoobsługowych. Same ubierają się , rozbierają, próbują wiązać sznurowadła, nakrywają do stołów, sprzątają po posiłkach, przygotowują materiały i akcesoria do zajęć.
 Pięknie tańczą, śpiewają ,lubią grać na instrumentach perkusyjnych.
  Są bardzo sprawne  fizycznie . Aktywnie uczestniczą w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych, różnorodnych aktywnościach na świeżym powietrzu.   Dzieci inicjują zabawy konstrukcyjne, budują, wykorzystując różnorodne materiały, w tym materiały użytkowe i naturalne.     Przedszkolaki rozpoznają i nazywają  podstawowe emocje , uczą się radzić sobie z nimi , z ich  przeżywaniem. Posługują się swoim imieniem i nazwiskiem , większość  zna adres zamieszkania . Starają się respektować prawa i obowiązki swoje i innych osób. Zgodnie współpracują w zespole dziecięcym .  Potrafią wypowiadać się swobodnie.  Poprzez zabawę poznają kolejne litery .Niektóre z nich czytają wyrazy, a nawet proste zdania.  Ich wypowiedzi są poprawne pod względem gramatycznym, charakteryzują się bogatym słownictwem. Dzieci z grupy Motyle klasyfikują przedmioty, określają ich położenie, przeliczają elementy zbiorów, określają kierunki, posługują się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie sobie dostępnym. Posługują się pojęciem czasu. Swoją sprawność manualną i wrażliwość artystyczną doskonalą w trakcie zajęć plastycznych i technicznych. Rozpoznają i nazywają kolory podstawowe oraz  pochodne. Posługują się kolorem w pracach plastycznych, tworzą prace z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów. Dzieci wiedzą ,co to jest ekologia, jak dbać o środowisko, znają życie wybranych zwierząt i roślin. Prowadzą obserwacje i wyciągają wnioski z doświadczeń  i eksperymentów. W dalszym ciągu będziemy pracować nad doskonaleniem sprawności manualnej i grafomotorycznej, nad rozwojem mowy, myślenia, kształtowania pojęć matematycznych, rozwijać sprawność ciała i koordynację, co pozwoli na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

Poprzez zabawę, która jest podstawową formą działalności, dzieci zdobywają doświadczenia, wiadomości i umiejętności. Świat odkrywają poprzez działanie, obserwację, eksperymentowanie, poszukiwanie i analizowanie.

KRĘGI TEMTYCZNE:

I CO TO JEST SZTUKA?
II W ŚWIECIE ZWIERZĄT
III CO W TRAWIE PISZCZY
IV MAMA, TATA I JA

PIOSENKA MIESIĄCA
„Wróbelek Marcelek”
Wyszedł na spacerek
Wróbelek Marcelek
Ciepły ma sweterek, nie straszny mu wiatr
Wrony grają w berka
A on z boku zerka
Podskakuje, zerka
Do Marcelka, do wróbelka wrony śmieją się

Mama dobrze wie
Mama mówi że cały wielki świat
Jest wróbelka wart
I ja cieszę się
Że on ćwierkać chce
Do Marcelka, do wróbelka wszyscy śmieją się
Z norki myszka mała ostrożnie wyjrzała
Bardzo długo spała więc pora już wstać
Kot na piecu ziewa
Myszka tańczy śpiewać
I jak tu się gniewach
Skoro myszka z norki wyszła, żeby bawić się
Mama dobrze wie
Mama mówi że cały wielki świat
Jest tej myszki wart
I ja cieszę się
Z myszką tańczyć chcę
Bo ta myszka tak wesoło umie bawić się
W trawie biedroneczki znalazły kropeczki
Zaraz sukieneczki w kropeczki chcą mieć
Bardzo się starają
Kleją przyszywają
Już kropeczki mają
Biedroneczki są w kropeczki, każdy o tym wie
Mama racje ma
Przekonałam się
Mama dobrze wie, kiedy mówi że cały wielki świat
Jest na pewno wart
Małej myszki i biedronki i wróbelka wart

Wiersz

„O RODZINIE”
Kiedyś mama mi mówiła,
Że w rodzinie drzemie siła.
Warto o tym się przekonać,
By życiowe trudności pokonać.
aka moja jest rodzina?
Całkiem zgrana to drużyna.
Każdy ma jakiegoś fioła,
Zakręcony jest jak pszczoła.
Nikt na miejscu nie usiedzi
Czemu dziwią się sąsiedzi.
Rower, rolki albo góry,
Nam nie straszny dzień ponury.
Scrabble, statki-rechot wielki
Może będą jeszcze bierki?
Mama z nosem w książce siedzi,
Tato nad sudoku się biedzi.
Ja też swoje sprawy mam ,
Chętnie na komputerze gram.
Często wspólnie gotujemy,
Kuchnie świata poznajemy.
Kiedy w domu pachnie chlebem ,
To wznosimy się pod niebem.
Choć zdarzają się i spory,
Nikt do złości nie jest skory.
W końcu bardzo się kochamy,
chętnie z sobą czas spędzamy.