Motyle

Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz

wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć,

lecz twórzmy warunki do myślenia.

Nie żądajmy, lecz przekonujmy.

Pozwólmy pytać i powoli rozwijać jego

umysł tak, by samo tego chciało.

~   Janusz Korczak  ~

Nauczycielki grupy „MOTYLE”:
mgr Agata Gołębiowska
mgr Małgorzata Jabłońska

Pomoc nauczyciela:
Ewa Hanasiewicz

        Dzieci z grupy Motyle kolejny rok uczęszczają do przedszkola. Są więc bardzo samodzielne w czynnościach samoobsługowych. Same ubierają się , rozbierają, próbują wiązać sznurowadła, nakrywają do stołów, sprzątają po posiłkach, przygotowują materiały i akcesoria do zajęć.
 Pięknie tańczą, śpiewają ,lubią grać na instrumentach perkusyjnych.
  Są bardzo sprawne  fizycznie . Aktywnie uczestniczą w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych, różnorodnych aktywnościach na świeżym powietrzu.   Dzieci inicjują zabawy konstrukcyjne, budują, wykorzystując różnorodne materiały, w tym materiały użytkowe i naturalne.     Przedszkolaki rozpoznają i nazywają  podstawowe emocje , uczą się radzić sobie z nimi , z ich  przeżywaniem. Posługują się swoim imieniem i nazwiskiem , większość  zna adres zamieszkania . Starają się respektować prawa i obowiązki swoje i innych osób. Zgodnie współpracują w zespole dziecięcym .  Potrafią wypowiadać się swobodnie.  Poprzez zabawę poznają kolejne litery .Niektóre z nich czytają wyrazy, a nawet proste zdania.  Ich wypowiedzi są poprawne pod względem gramatycznym, charakteryzują się bogatym słownictwem. Dzieci z grupy Motyle klasyfikują przedmioty, określają ich położenie, przeliczają elementy zbiorów, określają kierunki, posługują się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie sobie dostępnym. Posługują się pojęciem czasu. Swoją sprawność manualną i wrażliwość artystyczną doskonalą w trakcie zajęć plastycznych i technicznych. Rozpoznają i nazywają kolory podstawowe oraz  pochodne. Posługują się kolorem w pracach plastycznych, tworzą prace z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów. Dzieci wiedzą ,co to jest ekologia, jak dbać o środowisko, znają życie wybranych zwierząt i roślin. Prowadzą obserwacje i wyciągają wnioski z doświadczeń  i eksperymentów. W dalszym ciągu będziemy pracować nad doskonaleniem sprawności manualnej i grafomotorycznej, nad rozwojem mowy, myślenia, kształtowania pojęć matematycznych, rozwijać sprawność ciała i koordynację, co pozwoli na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

Poprzez zabawę, która jest podstawową formą działalności,dzieci zdobywają doświadczenia, wiadomości i umiejętności. Świat odkrywają poprzez działanie, obserwację, eksperymentowanie, poszukiwanie i analizowanie.

KRĘGI TEMATYCZNE

I Co powinienem wiedzieć o Polsce?

II Zdrowie naszym skarbem.

III A deszcz pada i pada.

IV Urządzenia elektryczne.

Piosenka miesiąca

„JESTEM POLAKIEM”

Muzyka: Marlusz Totoszko

Słowa : Justyna Tomańska

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem

Dziewczynką fajną i chłopakiem

Kochamy Polskę z całych sił,

Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

1 Ciuchcia na dworcu czeka

Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj

Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele

Na pewno w drodze spotka

Nas Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem…

2 Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe

Gdzie góry i górale są

Kraków to miasto stare w nim piękny

Wawel Obok Wawelu mieszkał smok

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem…

3 Teraz to już Warszawa to ważna sprawa

Bo tu stolica Polski jest

Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek

I wiele innych pięknych miejsc

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem…

4 Toruń z daleka pachnie, bo słodki zapach

Pierników kusi mocno nas

Podróż skończymy w Gdańsku

Skąd szarym morzem

Można wyruszyć dalej w świat

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem…

Wiersz miesiąca :

„Kim ty jesteś ?”

– Kim Ty jesteś ?

– Ja? Polakiem ! jeszcze małym przedszkolakiem.

– Gdzie Ty mieszkasz?

– W swoim domu, tam, gdzie mama i gdzie tata,

Bo najlepiej, gdy rodzina razem się ze sobą trzyma.

– A gdzie dom twój ?

– w moim kraju, tam, gdzie wioska i gdzie miasto,

Gdzie na stole pachnie ciasto…

– Jak ten kraj Twój się nazywa?

– Polska jest ojczyzną moją,

Także twoją , i też twoją

– Jaki znak jej ?

– Orzeł biały, no i flaga

Co na maszcie już powiewa,

gdy hymn Polski dumnie śpiewam.

Powstań i zaśpiewaj pieśń,

Żeby Polce oddać cześć.