Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz
wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć,
lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy pytać i powoli rozwijać jego
umysł tak, by samo tego chciało.
~ Janusz Korczak ~
Nauczycielki grupy „MOTYLE”:
mgr Agata Gołębiowska
mgr Małgorzata Jabłońska
Pomoc nauczyciela:
Ewa Hanasiewicz
Dzieci z grupy Motyle kolejny rok uczęszczają do przedszkola. Są więc bardzo samodzielne w czynnościach samoobsługowych. Same ubierają się , rozbierają, próbują wiązać sznurowadła, nakrywają do stołów, sprzątają po posiłkach, przygotowują materiały i akcesoria do zajęć.
Pięknie tańczą, śpiewają ,lubią grać na instrumentach perkusyjnych.
Są bardzo sprawne fizycznie . Aktywnie uczestniczą w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych, różnorodnych aktywnościach na świeżym powietrzu. Dzieci inicjują zabawy konstrukcyjne, budują, wykorzystując różnorodne materiały, w tym materiały użytkowe i naturalne. Przedszkolaki rozpoznają i nazywają podstawowe emocje , uczą się radzić sobie z nimi , z ich przeżywaniem. Posługują się swoim imieniem i nazwiskiem , większość zna adres zamieszkania . Starają się respektować prawa i obowiązki swoje i innych osób. Zgodnie współpracują w zespole dziecięcym . Potrafią wypowiadać się swobodnie. Poprzez zabawę poznają kolejne litery .Niektóre z nich czytają wyrazy, a nawet proste zdania. Ich wypowiedzi są poprawne pod względem gramatycznym, charakteryzują się bogatym słownictwem. Dzieci z grupy Motyle klasyfikują przedmioty, określają ich położenie, przeliczają elementy zbiorów, określają kierunki, posługują się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie sobie dostępnym. Posługują się pojęciem czasu. Swoją sprawność manualną i wrażliwość artystyczną doskonalą w trakcie zajęć plastycznych i technicznych. Rozpoznają i nazywają kolory podstawowe oraz pochodne. Posługują się kolorem w pracach plastycznych, tworzą prace z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów. Dzieci wiedzą ,co to jest ekologia, jak dbać o środowisko, znają życie wybranych zwierząt i roślin. Prowadzą obserwacje i wyciągają wnioski z doświadczeń i eksperymentów. W dalszym ciągu będziemy pracować nad doskonaleniem sprawności manualnej i grafomotorycznej, nad rozwojem mowy, myślenia, kształtowania pojęć matematycznych, rozwijać sprawność ciała i koordynację, co pozwoli na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
Poprzez zabawę, która jest podstawową formą działalności,dzieci zdobywają doświadczenia, wiadomości i umiejętności. Świat odkrywają poprzez działanie, obserwację, eksperymentowanie, poszukiwanie i analizowanie.
LISTOPAD
KRĘGI TEMATYCZNE
I Co powinienem wiedzieć o Polsce?
II Zdrowie naszym skarbem.
III A deszcz pada i pada.
IV Urządzenia elektryczne.
Piosenka miesiąca
„JESTEM POLAKIEM”
Muzyka: Marlusz Totoszko
Słowa : Justyna Tomańska
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
1 Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele
Na pewno w drodze spotka
Nas Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem…
2 Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare w nim piękny
Wawel Obok Wawelu mieszkał smok
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem…
3 Teraz to już Warszawa to ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych pięknych miejsc
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem…
4 Toruń z daleka pachnie, bo słodki zapach
Pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Skąd szarym morzem
Można wyruszyć dalej w świat
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem…
Wiersz miesiąca :
„Kim ty jesteś ?”
– Kim Ty jesteś ?
– Ja? Polakiem ! jeszcze małym przedszkolakiem.
– Gdzie Ty mieszkasz?
– W swoim domu, tam, gdzie mama i gdzie tata,
Bo najlepiej, gdy rodzina razem się ze sobą trzyma.
– A gdzie dom twój ?
– w moim kraju, tam, gdzie wioska i gdzie miasto,
Gdzie na stole pachnie ciasto…
– Jak ten kraj Twój się nazywa?
– Polska jest ojczyzną moją,
Także twoją , i też twoją
– Jaki znak jej ?
– Orzeł biały, no i flaga
Co na maszcie już powiewa,
gdy hymn Polski dumnie śpiewam.
Powstań i zaśpiewaj pieśń,
Żeby Polce oddać cześć.