Motyle

Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz

wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć,

lecz twórzmy warunki do myślenia.

Nie żądajmy, lecz przekonujmy.

Pozwólmy pytać i powoli rozwijać jego

umysł tak, by samo tego chciało.

~   Janusz Korczak  ~

Nauczycielki grupy „MOTYLE”:
mgr Agata Gołębiowska
mgr Małgorzata Jabłońska

Pomoc nauczyciela:
Ewa Hanasiewicz

        Dzieci z grupy Motyle kolejny rok uczęszczają do przedszkola. Są więc bardzo samodzielne w czynnościach samoobsługowych. Same ubierają się , rozbierają, próbują wiązać sznurowadła, nakrywają do stołów, sprzątają po posiłkach, przygotowują materiały i akcesoria do zajęć.
 Pięknie tańczą, śpiewają ,lubią grać na instrumentach perkusyjnych.
  Są bardzo sprawne  fizycznie . Aktywnie uczestniczą w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych, różnorodnych aktywnościach na świeżym powietrzu.   Dzieci inicjują zabawy konstrukcyjne, budują, wykorzystując różnorodne materiały, w tym materiały użytkowe i naturalne.     Przedszkolaki rozpoznają i nazywają  podstawowe emocje , uczą się radzić sobie z nimi , z ich  przeżywaniem. Posługują się swoim imieniem i nazwiskiem , większość  zna adres zamieszkania . Starają się respektować prawa i obowiązki swoje i innych osób. Zgodnie współpracują w zespole dziecięcym .  Potrafią wypowiadać się swobodnie.  Poprzez zabawę poznają kolejne litery .Niektóre z nich czytają wyrazy, a nawet proste zdania.  Ich wypowiedzi są poprawne pod względem gramatycznym, charakteryzują się bogatym słownictwem. Dzieci z grupy Motyle klasyfikują przedmioty, określają ich położenie, przeliczają elementy zbiorów, określają kierunki, posługują się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie sobie dostępnym. Posługują się pojęciem czasu. Swoją sprawność manualną i wrażliwość artystyczną doskonalą w trakcie zajęć plastycznych i technicznych. Rozpoznają i nazywają kolory podstawowe oraz  pochodne. Posługują się kolorem w pracach plastycznych, tworzą prace z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów. Dzieci wiedzą ,co to jest ekologia, jak dbać o środowisko, znają życie wybranych zwierząt i roślin. Prowadzą obserwacje i wyciągają wnioski z doświadczeń  i eksperymentów. W dalszym ciągu będziemy pracować nad doskonaleniem sprawności manualnej i grafomotorycznej, nad rozwojem mowy, myślenia, kształtowania pojęć matematycznych, rozwijać sprawność ciała i koordynację, co pozwoli na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

Poprzez zabawę, która jest podstawową formą działalności, dzieci zdobywają doświadczenia, wiadomości i umiejętności. Świat odkrywają poprzez działanie, obserwację, eksperymentowanie, poszukiwanie i analizowanie.

KRĘGI TEMTYCZNE:

I MARCOWA POGODA
II KOSMOS
III WIOSNA ACH TO TY
III DINOZAURY
PIOSENKA MIESIĄCA
1. Razem z wiosną przyszedł marzec,
z ciepłym słońcem, deszczem.
Zbudził kwiaty, zbudził drzewa,
które spały jeszcze.
Nagle marzec śniegiem sypnął
i postraszył mrozem,
szronem pokrył świeżą trawę,
wichrem smaga srodze.
Ref.: Marcu, marcu, ty psotniku,
niespodzianek masz bez liku:
deszcz i słońce, chmury, wiatr,
śnieg i mróz, i jeszcze grad!

2. Przebiśniegi i pierwiosnki
tak się zadziwiły: „Przecież wiosna już na świecie,
a dzień taki zimny!”
Kotkom, co na wierzbie rosły,
chłodno się zrobiło.
Wiosna przyszła, a ty, marcu,
wciąż nas straszysz zimą!
Ref.: Marcu, marcu, ty psotniku…
WIERSZ MIESIĄCA

    Wiersz ” Wiosna”
    Przyszła do nas pani wiosna,
    cała w sukni z kwiatów.
    Uśmiechnięta i radosna,
    wśród lecących ptaków.
    Powróciły z nią bociany,
    z dalekiej Afryki.
    Żaby w stawie się zbudziły,
    misie i jeżyki.
    W krzewach słychać śpiew skowronka,
    słonko mocniej grzeje.
    Na listeczku śpi biedronka,
    wiatr leciutko wieje.
    Witaj wiosno! Piękna pani.
    Cieszy nas twój powrót.
    Zieleń liści, świerszczy granie,
    kwiatów pełen ogród