ABC MOICH UCZUĆ I EMOCJI
Modyfikacja programu wychowawczego przedszkola w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego.
Głównym założeniem i istotą programu „ABC MOICH UCZUĆ I EMOCJI” jest kreowanie klimatu współpracy, wzajemnego szacunku i dialogu. Wszystkie dostępne badania wskazują, że tylko w atmosferze zaufania, zrozumienia i wsparcia ze strony dorosłych – dzieci i młodzież mogą rozwijać cały swój potencjał.
Według dostępnych badań klimat panujący w przedszkolu/szkole ma istotny wpływ na postawy i zachowania dzieci oraz uczniów. Z przeglądu badań wynika, że najwięcej sukcesów dydaktycznych i najmniej problemów wychowawczych mają przedszkola/szkoły, które postawiły na budowanie przyjaznych, wspierających relacji społecznych, w których dzieci-uczniowie czują, że nauczyciele są dla nich bliskimi osobami traktują ich z godnością i szacunkiem.
Relacje nauczyciel- dziecko/uczeń stanowią kluczowy element klimatu . Dobre relacje z nauczycielem (znaczącym dorosłym spoza rodziny) dają dziecku i nastolatkowi poczucie przynależności, rozwijają umiejętności psychologiczne i społeczne. Szczególne znaczenie mają zwłaszcza dla dzieci/uczniów zaniedbanych wychowawczo, doświadczających trudności ekonomicznych, emocjonalnych i szkolnych. Mogą zmienić ich negatywny obraz własnej osoby i innych ludzi, nawet, jeśli taki obraz ukształtował się pod wpływem dysfunkcyjnego środowiska rodzinnego.
Dobre wychowanie jest w gruncie rzeczy niczym innym jak umiejętnością okazania szacunku drugiemu człowiekowi .
Niezbędne wartości kształtowane w procesie mądrego wychowania w oparciu o program
- Szacunek – rozumiany jako: ( uznanie godności osoby ludzkiej)
- Sprawiedliwość (uczciwe, prawe postępowanie)
- Przyjaźń (bliskie, serdeczne stosunki z kimś oparte na wzajemnej życzliwości i zaufaniu; też: życzliwość, serdeczność okazywana komuś)
- Uczciwość (rzetelność w postępowaniu, szanowanie cudzej własności)
- Tolerancja (poszanowanie czyichś poglądów, wierzeń, upodobań, różniących się od własnych)
- Zaufanie (przekonanie, że czyjeś słowa, informacje są prawdziwe, że ktoś posiada jakie umiejętności i potrafi je odpowiednio wykorzystać)
- Wzajemna pomoc (działanie podjęte dla dobra innej osoby)
CEL GŁÓWNY:
Wzmacnianie bezpiecznego i przyjaznego klimatu przedszkola. Promocja oaz profilaktyka zdrowia psychicznego.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Upowszechnianie zaufania i wzajemnego szacunku w relacjach przedszkolnych a szczególnie nauczyciel-dziecko, nauczyciel-rodzic
- Zwiększenie wpływu rodziców na życie przedszkola
- Wzmocnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej szczególnie w odniesieniu do dzieci potrzebujących wsparcia emocjonalnego
- Doskonalenie umiejętności i kompetencji wychowawczych personelu pracującego z dziećmi oraz rodziców
- Zwiększenie kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci
- Zredukowanie czynników ryzyka wyzwalających u dzieci negatywne emocje
WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
- Rzetelna diagnoza rozwoju dziecka
- Rozpoznanie prze nauczyciela środowiska wychowawczego dziecka
- Relacje nauczyciela i rodzica oparte na zaufaniu i szacunku
- Systematyczna praca wychowawcza oparta na wypracowanych wspólnie z dziećmi systemie wychowawczym i motywacyjny.
- Spójność wychowawcza domu i przedszkola
- Akceptacja przez rodziców priorytetów wychowawczych przedszkola
EFEKTY PROGRAMU- dzieci:
- Wykazują wyższy poziom umiejętności emocjonalnych i społecznych
- Chętnie chodzą do przedszkola
- Czują się w przedszkolu komfortowo
- Śmiało rozmawiają z nauczycielem o nurtujących ich problemach
- Chętnie rozmawiają w domu na temat pobytu w przedszkolu
- Odnoszą w przedszkolu sukcesy na miarę ich możliwości
- Czują wsparcie ze strony dyrektora, nauczycieli oraz pozostałego personelu wsparcie
- Potrafią nawiązywać poprawne i przyjazne relacje z rówieśnikami
- Czują się współtwórcami systemów motywacyjnych i wychowawczych
- Rozwijają swoje uzdolnienia
EFEKTY PROGRAMU- nauczyciele:
- Wykazują wyższy poziom kompetencji wychowawczych
- Okazują dzieciom troskę i zainteresowanie w trudnych sytuacjach
- Kreują lepszy klimat przedszkola
- Budują klimat zaufania i szacunku w kontaktach z rodzicami
- Stosują system motywacyjny oraz wychowawczy oparty na wzmacnianiu pozytywnych zachowań
- Udzielają profesjonalnej pomocy psych-ped dzieciom niedojrzałym emocjonalnie i społecznie.
- Wspierają dzieci wykazujące predyspozycje czy uzdolnienia
- Wspierają rodziców w procesie wychowawczym
EFEKTY PROGRAMU- rodzice:
- Wykazują wyższy poziom kompetencji wychowawczych
- Współtworzą program wychowawczy przedszkola
- Stosują elementy systemu wychowawczego i motywacyjnego w domu
- Odczuwają profesjonalna pomoc ze strony dyrektora i nauczycieli
- Wykazują zaufanie do personelu pracującego z dziećmi.
Program zakończy się plebiscytem „Najlepsza Pani” –NAJLEPSZA PANI otrzyma od dzieci nagrodę w postaci dyplomu podczas obchodów DNIA DZIECKA.