ABC moich uczuć i emocji

ABC MOICH UCZUĆ I EMOCJI

Modyfikacja programu wychowawczego przedszkola w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego.

Głównym założeniem i istotą programu „ABC MOICH UCZUĆ I EMOCJI” jest kreowanie klimatu współpracy, wzajemnego szacunku i dialogu. Wszystkie dostępne badania wskazują, że tylko w atmosferze zaufania, zrozumienia i wsparcia ze strony dorosłych – dzieci i młodzież mogą rozwijać cały swój potencjał.

Według dostępnych badań klimat panujący w przedszkolu/szkole ma istotny wpływ na postawy i zachowania dzieci oraz uczniów. Z przeglądu badań wynika, że najwięcej sukcesów dydaktycznych i najmniej problemów wychowawczych mają przedszkola/szkoły, które postawiły na budowanie przyjaznych, wspierających relacji społecznych, w których dzieci-uczniowie czują, że nauczyciele są dla nich bliskimi osobami traktują ich z godnością i szacunkiem.

Relacje nauczyciel- dziecko/uczeń stanowią kluczowy element klimatu . Dobre relacje z nauczycielem (znaczącym dorosłym spoza rodziny) dają dziecku i nastolatkowi poczucie przynależności, rozwijają umiejętności psychologiczne i społeczne. Szczególne znaczenie mają zwłaszcza dla dzieci/uczniów zaniedbanych wychowawczo, doświadczających trudności ekonomicznych, emocjonalnych i szkolnych. Mogą zmienić ich negatywny obraz własnej osoby i innych ludzi, nawet, jeśli taki obraz ukształtował się pod wpływem dysfunkcyjnego środowiska rodzinnego.

Dobre wychowanie jest w gruncie rzeczy niczym innym jak umiejętnością okazania szacunku drugiemu człowiekowi .

Niezbędne wartości kształtowane w procesie mądrego wychowania w oparciu o program

  • Szacunek – rozumiany jako:  ( uznanie godności osoby ludzkiej)
  • Sprawiedliwość (uczciwe, prawe postępowanie)
  • Przyjaźń (bliskie, serdeczne stosunki z kimś oparte na wzajemnej życzliwości i zaufaniu; też: życzliwość, serdeczność okazywana komuś)
  • Uczciwość (rzetelność w postępowaniu, szanowanie cudzej własności)
  • Tolerancja (poszanowanie czyichś poglądów, wierzeń, upodobań, różniących się od własnych)
  • Zaufanie (przekonanie, że czyjeś słowa, informacje  są prawdziwe, że ktoś posiada jakie umiejętności i potrafi je odpowiednio wykorzystać)
  • Wzajemna pomoc (działanie podjęte dla dobra innej osoby)

CEL GŁÓWNY:

Wzmacnianie  bezpiecznego  i przyjaznego klimatu przedszkola. Promocja  oaz profilaktyka zdrowia psychicznego.

CELE SZCZEGÓŁOWE

  1. Upowszechnianie zaufania i wzajemnego szacunku w relacjach przedszkolnych a szczególnie nauczyciel-dziecko, nauczyciel-rodzic
  2. Zwiększenie wpływu rodziców na życie przedszkola
  3. Wzmocnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej szczególnie w odniesieniu do dzieci potrzebujących wsparcia emocjonalnego
  4. Doskonalenie umiejętności i kompetencji wychowawczych personelu pracującego z dziećmi oraz rodziców
  5. Zwiększenie kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci
  6. Zredukowanie czynników ryzyka wyzwalających u dzieci negatywne emocje

WARUNKI  REALIZACJI PROGRAMU

  1. Rzetelna diagnoza rozwoju dziecka
  2. Rozpoznanie prze nauczyciela środowiska wychowawczego dziecka
  3. Relacje nauczyciela i rodzica oparte na zaufaniu i szacunku
  4. Systematyczna praca wychowawcza oparta na wypracowanych wspólnie z dziećmi systemie wychowawczym i motywacyjny.
  5. Spójność wychowawcza domu i przedszkola
  6. Akceptacja przez rodziców priorytetów wychowawczych przedszkola

EFEKTY PROGRAMU- dzieci:

  • Wykazują wyższy poziom umiejętności emocjonalnych i społecznych
  • Chętnie chodzą do przedszkola
  • Czują się w przedszkolu komfortowo
  • Śmiało rozmawiają z nauczycielem o nurtujących ich problemach
  • Chętnie rozmawiają w domu na temat pobytu w przedszkolu
  • Odnoszą w przedszkolu sukcesy na miarę ich możliwości
  • Czują wsparcie ze strony dyrektora, nauczycieli  oraz pozostałego personelu wsparcie
  • Potrafią nawiązywać poprawne i przyjazne relacje z rówieśnikami
  • Czują się współtwórcami systemów motywacyjnych i wychowawczych
  • Rozwijają swoje uzdolnienia

EFEKTY PROGRAMU- nauczyciele:

  • Wykazują wyższy poziom kompetencji wychowawczych
  • Okazują dzieciom troskę i zainteresowanie w trudnych sytuacjach
  • Kreują lepszy klimat przedszkola
  • Budują klimat zaufania i szacunku w kontaktach z rodzicami
  • Stosują system motywacyjny oraz wychowawczy oparty na wzmacnianiu pozytywnych zachowań
  • Udzielają profesjonalnej pomocy psych-ped dzieciom niedojrzałym emocjonalnie i społecznie.
  • Wspierają dzieci wykazujące predyspozycje czy uzdolnienia
  • Wspierają rodziców w procesie wychowawczym

EFEKTY PROGRAMU- rodzice:

  • Wykazują wyższy poziom kompetencji wychowawczych
  • Współtworzą program wychowawczy przedszkola
  • Stosują elementy systemu wychowawczego i motywacyjnego w domu
  • Odczuwają profesjonalna pomoc ze strony dyrektora i nauczycieli
  • Wykazują zaufanie do personelu pracującego z dziećmi.

Program zakończy się plebiscytem „Najlepsza Pani” –NAJLEPSZA  PANI otrzyma od dzieci  nagrodę w postaci dyplomu podczas  obchodów DNIA DZIECKA.