Scenariusz zajęcia z dziećmi wykazującymi obniżoną sprawność manualną

Scenariusz zajęcia z dziećmi  wykazującymi obniżoną sprawność manualną

Temat: „Patrzę, chwytam i układam”

Obszar podstawy programowej:

  • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (14)

Treści programowe / zadania:

  • Kształtowanie mięśni palców,
  • Rozluźnianie mięśni, likwidowanie i zwalnianie napięć,
  • Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,

Cel ogólny:

  • Stymulowanie rozwoju motoryki małej

Cele szczegółowe:

  • Stosowanie odpowiedniego napięcia mięśniowego palców i dłoni,
  • Ćwiczenia usprawniające chwytny ruch palców (stukanie czubkami palców, dociskanie i przenoszenie różnych przedmiotów),
  • Wyrabianie płynności ruchów z uwzględnieniem spostrzegania wzrokowego,
  • Układanie złożonych kompozycji według podanego wzoru i własnego pomysłu,
  • Ćwiczenia sprawności rąk przy pomocy zabaw ruchowych ( ugniatanie, rzucanie),

Cele szczegółowe:

  • Dziecko stosuje odpowiednie napięcie mięśni palców i dłoni – stuka czubkami palców, dociska, ugniata, zgina,
  • Sprawnie chwyta palcami różne elementy segreguje je i przenosi na kartkę odwzorowując kod,
  • Dziecko spostrzega podobiznę między kodem a układem,
  • Dziecko układa kompozycje według własnego pomysłu,
  • Chętnie bierze udział w zabawie ruchowej – ugniata „śnieżynki” z białych kartek i rzuca nimi do celu,
  • Rozumie polecenia nauczyciela
  • Prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela sprząta po zakończeniu zabawy

Metody:

  • czynnościowa – zadań stawianych dziecku,
  • zadań inspirujących: rozwijanie wyobraźni twórczej dziecka.

Formy pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

Środki dydaktyczne: odtwarzacz CD, płyta CD, flamastry, patyczki, fasola, cukierki, kody dla każdego dziecka, kolorowe sznurki, białe kartki.

Przebieg zajęcia:

  1. Powitanie dzieci na zajęciach. 
    Podczas powitania witają się całe dłonie, potem witają się same palce po kolei 
    i „tańczą ze sobą”.
  2. Segregowanie przedmiotów według rodzaju.
    Rozdanie dzieciom pudełek z pomieszanymi patyczkami, fasolą i cukierkami. Zadaniem każdego dziecka jest posegregowanie tych przedmiotów na trzy zbiory.
  3. Układanie kompozycji według kodu.

Losowanie przez dzieci kodu i układanie go z danych przedmiotów oraz układanie swojej własnej kompozycji.

  1. Układanie kompozycji z kolorowego sznurka.

Układanie własnych kompozycji ze sznurka, a następnie według kodu.

  1. Ugniatanie „śnieżynek” z białego papieru i celowanie nimi do celu.

Na zakończenie zajęć zabawa w rzucanie do celu „śnieżkami”i bitwa na „śnieżki”.

  1. Wspólne posprzątanie po zakończonej zabawie.
  2. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
  3. Zakończenie zajęć.

mgr Małgorzata Trojnar