Konsultacje z Rodzicami

Szanowni Rodzice

Warunki skuteczności konsultacji indywidualnych rodziców i nauczycieli

Głównym celem współpracy rodziców i nauczycieli jest zapewnienie jednolitego oddziaływania na dzieci ze strony rodziny i przedszkola. Rodzice wypełniają konstytucyjny obowiązek wychowania dzieci na prawych i świadomych swych obowiązków obywateli. Winni ściśle współpracować
z przedszkolem, bowiem tylko współdziałanie z nauczycielem oraz wzajemne zaufanie i szacunek mogą zapewnić pełną realizację celów wychowawczych i rozwojowych.

Współdziałanie rodziców i nauczycieli może przybierać różne formy. Ogólnie można je podzielić na zbiorowe formy współdziałania nauczycieli i rodziców i indywidualne formy współdziałania.

Konsultacje pedagogiczne jako kontakty indywidualne są uzupełnieniem i wzbogaceniem kontaktów zbiorowych. Ich tematem są nie tylko sytuacje wychowawcze czy życiowe ogółu dzieci ale też różne sprawy związane z każdym z nich oddzielnie.

Podczas takich spotkań nauczyciele i rodzice mogą poddać głębszej refleksji i analizie sposoby zachowania się konkretnego dziecka, warunki jego życia w domu, powodzenia lub niepowodzenia
w przedszkolu, trudności wychowawcze jakie sprawia, dążenia życiowe itp. Kontakty w „cztery oczy” stanowią dużą pomoc w ustaleniu właściwego postępowania z danym dzieckiem i w unikaniu błędów, na jakie narażeni są w swej pracy nauczyciele i rodzice. Odgrywają też niemałą rolę
w zdobywaniu przez nich informacji o różnych zasługujących na uwagę kwestiach, związanych
z zachowaniem i postępami w nauce dziecka, a także niekiedy z jego szczególną sytuacją losową. Prowadzenie konsultacji pedagogicznych przyczynia się do zacieśnienia więzi emocjonalnych między nauczycielem i rodzicem, a także przewartościowanie wzajemnych postaw: istniejącej nieufności zrodzonej z nieśmiałości lub złych doświadczeń rodziców. Taka rozmowa jest procesem wzajemnego oddziaływania a nie tylko zwykłą wymianą myśli i uczuć.

Formy kontaktu:

  • kontakt mailowy z nauczycielem,
  • rozmowa telefoniczna po wcześniejszym uzgodnieniu terminu,
  • rozmowa „w cztery oczy”
  • konsultacje zespołowe w terminie wyznaczonym przez nauczyciela -z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
  • kontakt mailowy z dyrektorem,
  • kontakt telefoniczny z dyrektorem,
  • rozmowa z dyrektorem.