Scenariusz zajęcia z zakresu edukacji plastycznej „Szopka Bożonarodzeniowa”

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI PLASTYCZNEJ
W DNIU 17.12.2014r.

Grupa: 3– latki

Prowadząca: mgr Małgorzata Trojnar

Temat: „Szopka bożonarodzeniowa”

Obszar podstawy programowej:

  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (1):
  1. obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu,
  2. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
  • Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci (3):
  1. zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
  2. mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji lub komunikuje się w inny zrozumiały sposób;
  3. uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;

  • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci (5): 4) uczestniczy w zajęciach ruchowych,
  • Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne (9):
  1. umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych,
  • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (14):
  1. potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
  2. dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;

Treści programowe:

  • Motywowanie do zgodnego udziału w życiu grupy przedszkolnej,
  • Motywowanie do radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej,
  • Ćwiczenie oddechu,
  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych,
  • Rozwijanie umiejętności porozumiewania się,
  • Motywowanie do dbałości o sprawność fizyczną,
  • Motywowanie do wypowiadania się w różnych technikach plastycznych oraz rozwijanie wrażliwości na kształty i kolory,
  • Pomaganie dzieciom w przygotowaniu się do czytania,
  • Pomaganie dzieciom w przygotowaniu się do pisania,

Cele ogólne:

  • wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami,
  • wspomaganie rozwoju mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,  

Cele szczegółowe:

  • powtórzenie informacji dotyczących pory roku: zima
  • wprowadzenie nazw symboli związanych ze Świętami Bożego Narodzenia,
  • wspomaganie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupienia uwagi, spostrzegania oraz świadomego zapamiętywania i odtwarzania.
  • wzbogacanie słownika czynnego dzieci o nowe zwroty.  

Cele operacyjne– dziecko:

  • rozumie polecenia nauczyciela i wykonuje je,
  • swobodnie wypowiada się na określony temat
  • wypowiada się an temat ilustracji,
  • chętnie bierze udział w zabawach ruchowych,
  • nazywa elementy charakterystyczne dla Świąt Bożego Narodzenia,
  • rozwija logiczne myślenie,
  • improwizuje ruchem nazwane elementy,
  • porównuje ilustracje z szopką i dokłada brakujące elementy,
  • naśladuje głosem i ruchem zwierzęta,
  • z pomocą nauczyciela składa szopkę bożonarodzeniową z papierowych elementów

Metody:

Słowna- wypowiedzi dzieci, rozmowa
Oglądowe – pokaz, obserwacja

Czynne – zadań stawianych do wykonania
Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń

Formy pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

Środki dydaktyczne: ilustracje: zima, szopka, rurki do napojów, płatki śniegu z papieru, żyłka, pudełko, gwiazda, bombka choinkowa, Jezusek, choinka, aniołek, szopka z papieru, zwierzątka z papieru, odtwarzacz CD, płyta CD, choinki: uśmiechnięta i smutna, naklejki, kredki, wata, klej.

  1. Powitanie w kręgu:
    – witam dziewczynki (machają ręką)
    – witam chłopców (machają ręką)
    – witam wszystkich, którzy lubią bawić się w przedszkolu (machają wszyscy)
  2. Rozmowa na temat ilustracji zimowej:
    – jaka pora roku jest na ilustracji?
    – co wskazuje na to, że to zima?
    Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat obrazka.
  3. Ćwiczenie oddechowe – „Płatki śniegu”. Wydłużanie toru oddechowego wspomagającego prawidłowy rozwój mowy. Dmuchanie przez długie słomki do napojów na papierowe płatki śniegu zawieszone na żyłce.
  4. „Zaczarowane pudełko”
    Dzieci siedzą w kole. Prowadząca pokazuje „zaczarowane pudełko”, w którym ukryte są świąteczne skarby. Mówi, że lubi zaglądać do tego pudełka, bo skarby w nim ukryte przypominają jej o najpiękniejszych w roku świętach – Świętach Bożego Narodzenia. Pyta dzieci, czy chcą zobaczyć co w nim jest? Dzieci wyjmują po kolei „skarby”, nazywają je. Improwizacja ruchowa nazwanych elementów (gwiazda- składanie i rozkładanie dłoni, bombka – rysowanie w powietrzu kształtu koła, Jezusek- kołysanie dziecka i śpiewanie aaaaa, choinka – naśladowanie ubierania choinki ze wspięciem na palce, aniołek – machanie skrzydełkami (rękami). Wprowadzenie dzieci w temat zajęć poprzez opowiedzenie krótkiej historii narodzin Jezusa. Wprowadzenie określenia szopka bożonarodzeniowa.
  5. „Popatrz, ułóżmy tak samo” – zabawa dydaktyczna; wspomaganie u dzieci zdolności do organizacji pola spostrzeżeniowego celem lepszego zapamiętywania. Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą szopkę bożonarodzeniową. Na dywanie leży taka sama szopka z brakującymi elementami. Dokładanie elementów do szopki (zwierzątek). Ćwiczenia ortofoniczne wspomagające rozwój mowy – nazywanie zwierząt i naśladowanie ich odgłosów i ruchów.
  6. Ewaluacja: naklejanie kolorowej naklejki na szablon uśmiechniętej choinki i smutnej przy piosence „Grająca choinka”.
  7. Zaproszenie dzieci w małych grupach do przygotowania małych elementów szopki: kolorowania krowy i osła, wyklejanie owieczek watą.