Scenariusz zajęć prowadzonych w grupie 3-4-letnich – „Przychodź Zimo nie zwlekaj – zimowe zabawy twórcze”

Scenariusz zajęć  prowadzonych  w  grupie  dzieci  3,4- letnich

Mgr Małgorzata Jabłońska

Temat: Przychodź Zimo nie zwlekaj – zimowe zabawy twórcze .

Cel główny: Stwarzanie sytuacji rozwijających swobodną ekspresję twórczą dziecka

w różnych obszarach w odniesieniu do nadchodzącej pory roku.

Cele ogólne:

  • Rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy.
  • Nazywanie zjawisk atmosferycznych występujących w zimie.
  • Kształcenie umiejętności globalnego czytania wyrazów.
  • Kształcenie umiejętności dzielenia słowa na sylaby.
  • Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
  • Kształtowanie sprawności ruchowej.
  • Rozwijanie doświadczeń plastycznych.

Cele szczegółowe (dziecko):

*  Zgodnie bawi się z dziećmi.

*  Nazywa zjawiska charakterystyczne dla zimy.

*  Globalnie czyta wyrazy.

*  Dzieli słowo na sylaby.

*  Wyraża twórczo muzykę za pomocą ruchu.

*  Maluje zimowy obrazek pastą do zębów.

Obszary edukacyjne :

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (Ob.14 ppwp)

Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznawaniu rozumieniu siebie i swojego otoczenia(Ob. 4 ppwp)

Wychowanie przez sztukę(Ob. 8,9 ppwp)

Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych(Ob. 11  ppwp)

Metody : słowna , oglądowa , czynna

Formy : praca z całą grupą , indywidualna

Pomoce : płyty CD , literatura ,chusta animacyjna , ilustracja zimy , trójkąt muzyczny, białe kartki , granatowe kartki, obrazki związane z zimą, napisy, kosz, pasta do zębów, obręcze.

Przebieg:

  1. Zabawa integracyjna „ Powitanie’’

Wszyscy są ,witam Was

Zaczynamy już czas

Jestem ja , jesteś Ty

Raz, dwa , trzy.

  1. Odczytanie przez N. fragmentu wiersza I. Wowk „Zima’’. Krótka rozmowa na temat zjawisk charakterystycznych dla zimy. Dzielenie słowa ZIMA na sylaby . Globalne czytanie wyrazu ZIMA .

„Zima”

Idzie polem,

Idzie lasem,

Białym śniegiem

Sypnie czasem.

Świat posypie cekinami

Bo to zima,

Biała pani.

  1. Zimowa wyprawa – pantomima . Naśladowanie przy muzyce czynności związanych z  zimową wyprawą : ubieranie się , wychodzenie z domu , brodzenie po śniegu , rozgrzewanie się itp.

4.  „ Co kojarzy się z zimą?’’ Na dywanie leżą obręcze , w nich różne obrazki . DZ. spacerują  po dywanie przy dźwiękach trójkąta i oglądają obrazki . Na przerwę w muzyce siadają wokół obręczy , w których znajdują się obrazki kojarzące się z zimą. Podczas powtórzenia N. wymienia ilustracje w obręczach.

  1. Zabawa rytmizująca „ Hu , hu , ha …

Hu , hu , ha 2x (wyklaskiwanie )

Zima wcale, zima wcale (uda)

Nie jest zła , nie jest zła (tupanie)

  1. „ Śnieżki” – zabawa z chustą animacyjną . Dz. siadają na brzegu rozłożonej chusty, otrzymują kartkę papieru , przedzierają ją na pół , ugniatają 2 śniegowe kulki – śnieżki. Na środku chusty postawiony jest kosz. N. wywołuje określony kolor na chuście. Dz. , które siedzi na danym kolorze podchodzi do kosza i wrzuca do niego śnieżkę.

7. „Zimowy obrazek” – twórczość plastyczna . Dz. maluje obrazek białą pastą na granatowym tle .

8. Zakończenie.

9. Ewaluacja