Profilaktyka i bezpieczeństwo dzieci

Działania profilaktyczne Miejskiego Przedszkola nr 3 „Wesoła Trójeczka” w Lubaczowie w roku szk. 2010/2011

Profilaktyka to nie tylko działanie w chwili, gdy istnieje już konkretne zagrożenie, ale także zapobieganie zagrożeniu zanim ono powstanie. Działania profilaktyczne realizowane w przedszkolu w swoim założeniu obejmują prace wychowawczo-profilaktyczną nad całością osobowości dziecka z uwzględnieniem kształtowania sfery psychicznej, duchowej, fizycznej. Działania te kładą szczególnie nacisk na kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju zarówno poprzez proponowane treści programowe jak również osobisty kontakt nauczyciela z dziećmi.

Założone działania odpowiadać mają na realne zagrożenia dzieci, z którymi mogą spotkać się na terenie przedszkola i poza nim. Głównym celem realizowanych na terenie przedszkola zajęć jest wykształcenie u dzieci takich zachowań i nawyków, które przysłużą się do ich prawidłowego psychofizycznego rozwoju.

Realizując działania profilaktyczne zwracamy uwagę na to, aby ostrzegając dzieci przed ewentualnym niebezpieczeństwem, prezentować problematykę w taki sposób, żeby nie spowodować demonizacji kontaktów społecznych dziecka. Mogłoby to doprowadzić do zaniku zaufania w stosunku do dorosłych oraz niewłaściwego przeżywania przez nie sytuacji powodujących zagrożenia.

Prowadząc zajęcia wskazujemy i uczulamy wychowanków na symptomy ostrzegawcze pozwalające unikać zagrożenia oraz uświadomić dziecku, że w razie potrzeby powinno bez obaw zwrócić się pomoc do wskazanych osób i instytucji.

W zakresie działań profilaktycznych w pracy z dzieckiem podejmujemy następujące zadania:

  • Znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drodze
  • Znajomość zasad bezpiecznej zabawy w czasie wolnym
  • Bezpieczne wakacje: nad morzem, w górach, na wsi
  • Bezpieczeństwo w czasie podróży
  • Unikanie zagrożeń pogryzienia przez psy, osy, żmije czy inne zwierzęta
  • Uwrażliwianie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego
  • Omówienie zasad dotyczących bezpieczeństwa obsługi urządzeń elektrycznych, przestrzeganie zakazu manipulowania urządzeniami elektrycznymi zasilanymi w sieci
  • Wzmacnianie poczucia wartości, budowa pozytywnego siebie
  • Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju
  • Kształtowanie umiejętności świadomego wyboruKształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów
  • Wspieranie rozwoju dziecka przez kształtowanie prawidłowych zachowań
  • Stwarzanie klimatu zaufania między nauczycielem a dzieckiem
  • Dostarczanie podstawowych wiadomości o systemach wartości
  • Wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo
  • Rozumienie i akceptacja uczuć swoich i innych ludzi

Formy i metody realizacji zagadnień profilaktycznych:

  • Obserwacja ruchu drogowego
  • Obserwacja pokazów ratownictwa medycznego „Pierwsze chwile są najważniejsze”
  • Wycieczka na dworzec PKP, PKSUtrwalanie numerów alarmowych
  • Spotkanie z przedstawicielami instytucji działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego (policja, straż pożarna, pielęgniarka)
  • Pogadanka, instruktaż, wykład, pokazHistoryjki obrazkoweRealizacja projektu „Bezpieczny świat”
  • Symulacja wycieczek do miejsc odległych
  • Uczestnictwo w konkursie plastycznym „Na wesoło, ale z głową”
  • Pedagogizacja rodziców na spotkaniach grupowych
  • Publikacje w kącikach informacyjnych dla rodziców
  • Publikacje na stronie internetowej przedszkola

W zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej:

  • Zrealizowany został program wychowawczo-profilaktyczny przedszkola
  • W grupie dzieci 5-6 letnich wdrożony został program antytytoniowy „ Czyste powietrze wokół nas”
  • Odbyły się spotkania edukacyjne z przedstawicielami instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ( policja, straż pożarna) Nauczycielki uczestniczyły w szkoleniach i kursach z zakresu udzielania pierwszej pomocy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *