Znaczenie ruchu na świeżym powietrzu

Aktualna podstawa programowa dla wychowania przedszkolnego jasno określa wymiar czasu przeznaczonego na pobyt dzieci na świeżym powietrzu – jest to jedna piąta całego czasu jaki dziecko spędza w przedszkolu.

Jedna piąta, a w przypadku młodszych dzieci – jedna czwarta to i dużo i mało. Zapis ten motywuje do przestrzegania pewnych prawidłowości rozwojowych. Dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują dużo ruchu. W naturalny sposób łakną biegania, skakania, huśtania się, wspinania, bujania, rzucania i łapania.

Ruch odgrywa fundamentalną rolę w życiu człowieka – od chwili narodzin aż po późną starość. Jednak najważniejszy jest w okresie dzieciństwa, kiedy maluchy szybko rosną i kształtują swoją postawę. Odgrywa wtedy kluczową rolę, nie tylko w ich rozwoju fizycznym, ale również emocjonalnym  i poznawczym.

Ruch rozwija motorykę i wzmacnia mięśnie, przygotowując dziecko najpierw do poruszania się w pozycji poziomej, siadania, chodzenia, a potem do biegania, skakania i wspinania się. Dzięki tym wszystkim czynnościom maluchy poznają świat, doświadczają go oraz odkrywają własne możliwości i ograniczenia.

Jak podkreślają eksperci dla dzieci ruch jest naturalną potrzebą organizmu. Dzięki niemu i zainteresowaniu otaczającym światem dochodzi do integracji zmysłów, która pozwala na wykonywanie coraz trudniejszych zadań. Zabawy ogólnorozwojowe (motoryka duża) przygotowują dziecko do wykonywania ruchów wymagających dużej precyzji, np. podczas pisania, rysowania, wycinania. Prawidłowa kontrola ciała jest także podstawą do rozwoju mowy.

Współczesny świat i postęp cywilizacyjny usypiają naturalną potrzebę ruchu. Im dzieci są starsze, tym trudniej oderwać je sprzed komputerów  
i ekranów telewizora. Wiele godzin spędzają w szkolnych ławkach i przy biurkach. Eksperci niejednokrotnie zwracają uwagę, na to iż często zapominamy, że oprócz wiedzy i umiejętności intelektualnych do pełnego doświadczenia życia potrzebujemy również ruchu i wysiłku fizycznego.

Ważnym czynnikiem poprawy zdrowia, właściwej postawy ciała i odporności dzieci jest ruch na świeżym powietrzu. Codzienna gimnastyka przy otwartym oknie, szybki spacer, gra   w piłkę, jazda na rowerze i inne zajęcia ruchowe pobudzają wzrost kości i sprzyjają ich uwapnieniu oraz ukrwieniu mięśni. Usprawniają funkcję układu krążenia i układu oddechowego. Poprawiają mała motorykę niezbędną do efektywnego pisania, stymulują rozwój mowy i ruchy gałek ocznych, które będąc narządem wzroku odgrywają podstawową rolę w procesie czytania.

Ruch jest niezwykle ważny zarówno dla maluchów, starszych dzieci, czy już dorosłych osób. Nie zapominajmy o nim i niezależnie od wieku postarajmy się codziennie wygospodarować czas na aktywność fizyczną, by cieszyć się zdrowiem i doskonałym samopoczuciem.

Nie wszystkich rodziców stać  na opłacenie dziecku zajęć na basenie, nie wszyscy też dysponują  czasem, by zadbać o prawidłowy rozwój ruchowy dzieci.

Zabawy ruchowe nie wymagają specjalnego sprzętu. Wystarczy deska, pieniek, lina, stara opona i kilka pomysłów, jak je wykorzystać. Wszyscy wiemy, że ruch pobudza rozwój mięśni, serca i płuc, co ma szczególne znaczenie w okresie dzieciństwa, kiedy maluch rozwija się i rośnie. Znacznie mniej ludzi zdaje sobie sprawę, że ruch ma też istotny wpływ na kształtowanie się i pracę mózgu. Mózg ma bardzo duże zapotrzebowanie na tlen.

Zabawy ruchowe zwiększają napływ krwi do mózgu, a tym samym jego dotlenienie. Pod wpływem ruchu wydzielają się w mózgu substancje chemiczne (neurotrofiny), które pobudzają rozwój komórek nerwowych i usprawniają połączenia między nimi. Każdy nasz ruch wymaga współdziałania wielu mięśni, orientacji w otoczeniu, wiedzy o stanie własnego ciała, wykorzystania informacji zgromadzonych w magazynach pamięci… Angażuje więc wiele obszarów mózgu, co wpływa na rozwój umysłowy dziecka.

W wieku dziecięcym aktywność fizyczna  ona ważnym czynnikiem determinującym wszechstronny rozwój organizmu i kształtującym prawidłową postawę ciała, przyczynia się do wyrabiania podstawowych cech motorycznych, zwłaszcza zwinności, zręczności, gibkości, szybkości, siły oraz umożliwia uczenie się wielu umiejętności ruchowych niezbędnych w dalszym życiu.

Dziecko mniej sprawne ruchowo już w wieku przedszkolnym bywa izolowane przez rówieśników, bo psuje zabawę. Odsunięcie od zabaw z rówieśnikami utrudnia proces uspołeczniania. Natomiast ograniczenie aktywności fizycznej u dorosłych, związanej z ułatwieniami życia wynikającymi ze zdobyczy cywilizacji, jest jedną z przyczyn coraz częstszych chorób serca, bólów krzyża, osteoporozy i innych.