Adaptacja – trudny to czy łatwy proces?

Adaptacja dla małego dziecka to proces przystosowania się do nowego środowiska, gdzie towarzyszy mu lęk i poczucie zagubienia. Dla niego przedszkole jest pierwszym ważnym ogniwem w procesie edukacji. Dziecko przekraczając po raz pierwszy próg placówki przedszkolnej rozpoczyna nowy etap w swoim rozwoju. Moment ten należy do najbardziej trudnych i znaczących w jego życiu. Dla wielu dzieci oznacza pierwsze kontakty z  grupą rówieśniczą, rozstanie się z najbliższymi osobami, zaistnienie i funkcjonowanie w nowym środowisku, dlatego konieczne jest wspieranie ich przez rodzinę i nauczycieli. Z tego względu szczególną uwagę należy poświęcić procesowi adaptacji małych dzieci do instytucji wychowania zbiorowego, jaką jest przedszkole.

Nowe środowisko jakie otacza dziecko, które przekracza próg placówki przedszkolnej po raz pierwszy przysparza mu wiele troski i trudności. Może powodować poczucie zagubienia, wywoływać negatywne emocje. Z myślą o dzieciach nowoprzyjętych do przedszkola, organizowane są dni adaptacyjne, które mają naszym przyszłym podopiecznym ułatwić przejście tej, tak istotnej w ich życiu zmiany, jak rozpoczęcie edukacji przedszkolnej i rozstanie z rodzicami. Dlatego, też warto organizować dni adaptacyjne.

Celem Dni Adaptacyjnych jest przede wszystkim chęć zminimalizowania stresu i obaw związanych z pierwszymi dniami pobytu w przedszkolu najmłodszych jego podopiecznych. W trakcie zajęć dzieci mogą przebywać w sali wraz z rodzicami, co zapewni im poczucie bezpieczeństwa i pozwoli na swobodną zabawę.  Poprzez indywidualne rozmowy z rodzicami i dziećmi oraz wspólne zabawy stworzymy atmosferę zaufania i życzliwości .

Podejmując wspólną aktywność rodziców z kadrą przedszkola przyszłe przedszkolaki mogą  poznać  panie nauczycielki oraz swoich rówieśników, zwiedzić pomieszczenia przedszkolne i zapoznać się częściowo z jego wyposażeniem.  Pobyt dzieci w przedszkolu przebiegał na wspólnych zabawach oraz zajęciach prowadzonych przez panie nauczycielki. Dzieci mogły bawić się w kącikach zainteresowań oraz korzystać z wszelkich zaoferowanych propozycji.

Przedszkole jest pojmowane, szczególnie przez rodziców,  jako środowisko edukacyjne stymulujące możliwości rozwojowe dziecka, zapewniające właściwe przygotowanie do podjęcia nauki szkolnej. Przedszkole wspomaga rozwój indywidualnych możliwości dziecka, tworząc korzystne warunki dla tego rozwoju. Jednakże przedszkole może zapewnić prawidłowy rozwój dziecka oraz zaspokoić najistotniejsze jego potrzeby tylko wtedy, gdy współdziała z rodziną.

Obserwuje się, iż rodzice oddający swoje dzieci po raz pierwszy do przedszkola przeżywają pewne obawy oraz są zaskoczeni wymaganiami wobec przyszłych przedszkolaków. Szczególnie trudne momenty przeżywają rodzice, gdy pojawią się pierwsze problemy z przystosowaniem dziecka do warunków i wymagań przedszkola. Często po prostu nie potrafią tych problemów rozwiązać i pomóc dziecku. Dlatego nasze przedszkole, jako profesjonalne środowisko wychowawcze, udzieliło rodzicom wsparcia, służyło radą i pomocą w rozwiązywaniu przyszłych problemów z adaptacją oraz zapobieganiu ich powstawania. Z tego względu koniecznością staje się włączenie rodziców do przygotowania dziecka do roli przedszkolaka. W tym rozumieniu rodzina i przedszkole stanowią podmioty współdziałające z dzieckiem w procesie adaptacji.

Dni adaptacyjne powinny przebiegać w miłej i przyjaznej atmosferze. Czas spędzony radośnie pozwala dzieciom na opuszczenie murów przedszkola ze szczerym uśmiechem, aby we wrześniu wrócić i znów móc cieszyć się ze wspólnych zabaw w  towarzystwie pań nauczycielek oraz nowych kolegów i koleżanek.

Idea przyświecająca procesom adaptacyjnym powinna być priorytetem w każdej tego typu placówce, ponieważ dobro dziecka i dbałość o jego komfort jest rzeczą najważniejszą.