Czym jest pozytywna dyscyplina?

W ramach „AKADEMII RODZICA” tematem tym zajmowali się Rodzice oraz Nauczyciele naszego przedszkola w dniach 14-17 luty 2020r.

ZARÓWNO RODZICE JAK I NAUCZYCIELE UCZESTNICZYLI W WARSZTATACH

„Wprowadzenie do pozytywnej dyscypliny z EL.SELF-REG/samoregulacji”

Pozytywna Dyscyplina jest metodą wychowawczą rozwijaną od 30 lat. Jej korzenie sięgają psychologii indywidualnej austriackiego psychoterapeuty Alfreda Adlera, który uważał, że wszyscy ludzie mają jedno podstawowe pragnienie: chcą czuć, że przynależą i że są ważni.

Części składowe Pozytywnej Dyscypliny to:

  • Wzajemny szacunek. Dorośli wyrażają stanowczość, okazują szacunek sobie oraz wymogom sytuacji, a uprzejmość, szanując potrzeby dziecka.
  • Rozumienie przekonań stojących za zachowaniami. Za każdym zachowaniem dziecka kryje się jakiś cel. Będziesz skutecznie wpływał na zachowanie swojego dziecka i zmieniał je, kiedy zrozumiesz motywację leżącą u jego podstaw.
  • Skuteczna komunikacja. Dorośli i dzieci mogą nauczyć się dobrze słuchać i zwracać się do siebie z szacunkiem, by prosić o to, czego potrzebują. Dorośli przekonają się, że dzieci słyszą lepiej, kiedy zaproszą je do procesu wymyślania rozwiązań i aktywnego uczestnictwa, a nie tylko mówią im co mają robić.
  • Rozumienie świata dziecka. Dzieci przechodzą przez różne etapy rozwoju, które należy poznać, po to by lepiej reagować.
  • Dyscyplina, która uczy (i nie jest ani zbyt pobłażliwa, ani zbyt każąca).
  • Koncentracja na poszukiwaniu rozwiązań, a nie na karaniu. Poczucie winy nie rozwiązuje żadnych problemów.
  • Zachęta (zamiast nagrody). Zachęcanie zauważa wysiłek włożony w działanie i osiąganie postępów, a nie wyłącznie sukcesy. Zachęta buduje trwałe poczucie własnej wartości i sprawczości.
  • Dzieci zachowują się lepiej, kiedy czują się lepiej! (nie należy zawstydzać, upokarzać, ranić). Dziecko lepiej współpracują kiedy są wspierane i zachęcane.

Pozytywna dyscyplina jest niezwykle skuteczna, oparta na wzajemnym szacunku i miłości.

Pomaga rodzicom:

  • zrozumieć swoje dzieci,
  • wspierać ich naturalny potencjał,
  • wychowywać je na mądrych, pewnych siebie, odpowiedzialnych i wrażliwych dorosłych,
  • skutecznie radzić sobie z codziennymi trudnościami, takimi jak ubieranie się, wychodzenie z domu, sprzątanie, mycie zębów i tym podobne.

Pozytywna Dyscyplina opiera się na pięciu fundamentalnych zasadach

  1. Pomaga dzieciom poczuć łączność i przynależność, pomaga im poczuć, że są ważne w rodzinie i społeczności.
  2. Jest jednocześnie pełna szacunku i wymagająca: miękka i zdecydowana w tym samym czasie, czyli twarda dla problemu i miękka dla osoby.
  3. Jest skuteczna długofalowo: bierze pod uwagę to, co dziecko myśli, czuje, czego się uczy i jakie podejmuje decyzje o sobie samym i o swoim świecie i jak decyduje się postępować w przyszłości, aby przetrwać i odnosić sukcesy
  4. Uczy ważnych umiejętności społecznych i życiowych: szacunku, dbania o innych, rozwiązywania problemów, współpracy oraz umiejętności wnoszenia wkładu i bycia pożytecznym w domu, przedszkolu, szkole i większej społeczności
  5. Zaprasza dzieci do odkrywania, jak bardzo są zdolne i kompetentne. Zachęca je do konstruktywnego używania swojej osobistej siły i autonomii.

Pozytywna dyscyplina sprawdza się w przypadku przedszkolaków, ponieważ jest czymś innym od dyscypliny konwencjonalnej i nie ma nic wspólnego z karą.

Najnowsze badania mówią, że dzieci od chwili narodzin są „zaprogramowane” na szukanie łączności z innymi. Dzieci, które czują więź ze swoją społecznością, rodziną i szkołą wykazują mniej skłonności do nieadekwatnych zachowań i złego zachowania. Aby odnosić sukcesy, będąc członkiem swojej społeczności, dzieci muszą nauczyć się niezbędnych umiejętności społecznych i życiowych.

Elżbieta Maksymowicz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *