Co zamiast komputera???

21 LISTOPADA 2019 wieczorem w „WESOŁEJ TRÓJECZCE” odbyło się drugie spotkanie z cyklu wydarzeń profilaktycznych, pod hasłem

„Co zamiast komputera”

Celem spotkania było nadanie zabawie należnego znaczenia, wpływającego na prawidłowy rozwój dziecka. Budowanie przeświadczenia Rodziców o potrzebie zabawy jako podstawowej formy zdobywania i gromadzenia doświadczeń. Założeniem spotkania było również zaprezentowanie atrakcyjnych sposobów spędzania wolnego czasu wspólnie ze swoją pociechą.

Dlaczego zabawy z rodzicem są dla dziecka tak ważne?

  1. Wpływają pozytywnie na budowanie pewności siebie
  2. Kształtują osobowość dziecka
  3. Uczą odpowiedzialności
  4. Zacieśniają więzi rodzinne

PAMIETAJMY !!! Dziecko chce być aktywne, chce tworzyć, ma pomysły. Stwórzmy mu odpowiednie warunki do rozwoju, poświęćmy mu więcej czasu.

Zabawa ma walor wychowawczy, poznawczy, emocjonalny, społeczny, itp.

Jestem przekonana, że spośród propozycji: atrakcyjna zabawa z Rodzicem czy komputer Wasze dziecko wybierze zabawę ponieważ Rodzic jest największym autorytetem dla dziecka.

Zabawa czy nauka?

Na podstawie artykułu Ewy Zielińskiej

„O dziecięcych zabawach inaczej”

Dorośli są przekonani, że podczas zabaw dzieci uczą się tylko umiejętności społecznych a więc bycia ze sobą, zgodnego współdziałania, właściwego stosunku do zabawki, dzielenia się nimi, itp., Gdy odbierają swoje dzieci z przedszkola pytają: Co dzisiaj robiliście?… Najczęściej słyszą: Bawiliśmy się…Czego się uczyliście?… Niczego, bo przecież się bawiliśmy…

Słysząc takie odpowiedzi zatroskani o rozwój swoich pociech rodzice są zaniepokojeni. Dlatego tak często słyszymy: Teraz w przedszkolu dzieci niczego się nie uczą, tylko cały czas się bawią… Nie ma już w przedszkolach ani czytania, ani pisania, nie wspomnę już o matematyce… Co to będzie w szkole?… Jak one sobie poradzą?… Chyba sama zacznę uczyć…

Drodzy rodzice wasze dzieci w przedszkolach uczyły się, uczą i będą uczyły. Nauka w przedszkolu nie polega na siedzeniu przy stoliku nad książką i zeszytem lub pakietami edukacyjnymi, lecz na różnego typu zabawach, dzięki którym bawiąc się zdobywają wiadomości i umiejętności z różnych dziedzin nauki. Dziecięca zabawa tak niedoceniana przez dorosłych to bardzo złożony i skomplikowany proces edukacyjny i wychowawczy przygotowujący dzieci do szkoły.

Poniżej umieszczona jest analiza wybranych typów dziecięcych zabaw z punktu widzenia intensywności procesu uczenia się i przygotowania do pełnienia roli ucznia. Przedszkole jest miejscem, w którym dzieci mają okazję do gromadzenia różnych doświadczeń, od chwili, gdy się rozbiorą w szatni aż do momentu, gdy pod opieką dorosłych opuszczają przedszkole. Ze względu na intensywność uczenia się dzieci na terenie przedszkola można wyróżnić kilka obszarów aktywności:

ZABAWY SPONTANICZNE: realizowane są w czasie, gdy dzieci mogą bawić się według własnego uznania i zainteresowań. Zabawy spontaniczne dzieci podejmują z potrzeby wewnętrznej po to, aby zgromadzić maksymalnie dużo doświadczeń niezbędnych do budowania schematów poznawczych, oswajania się z trudnymi sytuacjami życiowymi i dla doskonalenia nabytych już umiejętności. Z obserwacji zabaw spontanicznych wynika, że dzieciom nie jest obojętne, w co się bawią i jak. Podejmując zabawę dziecko organizuje ją w taki sposób, aby zgromadzić możliwie dużo doświadczeń do zbudowania w swoim umyśle schematu intelektualnego

ZABAWY TEMATYCZNE: podobnie jak swobodne pełnią niebywale ważną funkcję w procesie kształtowania dziecięcych wiadomości i nabywania umiejętności. Dlatego dzieci mają bawić się możliwie często a zadaniem dorosłego jest skłaniać je do przedłużenia czasu trwania zabawy i wzbogacania jej. Nie jest to wcale trudne, wystarczy rozmową zachęcić dziecko do zabawy i pomóc ją organizować. Gdy już się bawi trzeba je obdarzyć uwagą, aby nadać zabawie specjalne znaczenie.

ZABAWY DYDAKTYCZNE: sytuacje, w których nauczyciel proponuje dzieciom zabawę i kieruje nią;

ZAJĘCIA EDUKACYJNE: to czas organizowany przez nauczyciela wypełniony zajęciami dydaktycznymi, w których uczestniczą wszystkie dzieci w grupie lub wybrane z jakiegoś powodu;

WYDARZENIA, w których uczestniczą dzieci, typu: przedstawienia teatralne, Dzień Babci i Dziadka itp.

SYTUACJE REGULUJĄCE pobyt dziecka w przedszkolu: takie jak ubieranie się, spożywanie posiłków, pełnienie dyżurów, sprzątanie itp.

Z intensywnym procesem uczenia się dzieci najczęściej kojarzą się zabawy dydaktyczne i zajęcia edukacyjne. Rzadko, kto dostrzega, że dzieci uczą się także podczas zabaw spontanicznych i sytuacji organizacyjno-porządkowych. Podobnie uważa się, że dzieci intensywnie uczą się (piosenek, wierszyków) tylko przygotowując się do występów z okazji Dnia Babci i Dziadka czy Matki i Ojca. Natomiast sama uroczystość to tylko prezentacja tego, czego się nauczyły. Nic bardziej błędnego. Dziecko nabywa wiadomości i umiejętności w każdej sytuacji, w każdym momencie pobytu w przedszkolu tylko raz jest to proces uczenia się bardziej innym razem mniej intensywny.

Zabawy są też sposobem oswajania się dzieci z trudnymi sytuacjami i kształtowania ważnych umiejętności. Ma to najczęściej miejsce w trakcie zabaw tematycznych np. choroba i leczenie, w szkołę, czy w podróże. Podejmowanie takich zabaw ma bezpośredni związek z tym, czego dzieci doznają i co przeżywają. Kiedy są zdrowe rzadko inicjują takie zabawy, ale w czasie epidemii grypy lub po przebytej chorobie leczą swoje zabawki pokazując to, czego same doświadczyły. Wszystko to „przerabiają” podczas zabawy, aby oswoić się chorobą i dobrze przygotować się do podobnej sytuacji.

Kończąc rozważania o tym, jak intensywnie dzieci uczą się podczas zabaw w przedszkolu, chciałabym zachęcić rodziców do stwarzania podobnych warunków do podejmowania przez dzieci zabaw w domu gdyż dzieci:

  • podejmują i realizują zabawy z przyjemnością a nie z obowiązku, dlatego trzeba wszystko zrobić, aby chciały się bawić;
  • realizują je na niby, ale na wzór i podobieństwo świata realnego. Konwencja na niby sprzyja poczuciu bezpieczeństwa i dzieci mogą ćwiczyć te umiejętności, które potem wykorzystają w sytuacjach życiowych (mają oswoić się z nimi i nauczyć przewidywania, co się zdarzyć może);
  • podczas zabaw potrafią skupić uwagę przez czas dłuższy na jednej czynności a podsuwane przedmioty pozwolą na rozwój zabawy i jej modyfikację;
  • bardzo intensywnie się uczą: gromadzą dużo doświadczeń i przetwarzają je w schematy umysłowe dzięki temu wzbogacają swoją wiedzę i doskonalą umiejętności.

Elżbieta Maksymowicz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *